Mar 17, 2009

Lembaga Disiplin UMNO & Keputusan


Akhirnya teka-teki terjawab hari ini. Senarai 'hitam' dikeluarkan oleh Lembaga Disiplin UMNO utk menghukum mereka2 yg disabit kesalahan dlm konteks etika sbg calon utk bertanding.

Khabar angin yg bertiup kencang selama seminggu telah terjawab hari ini.

Antara Keputusannya adalah :-

Datuk Seri Ali Rustam

Keputusan : Bersalah
Tindakan : Tidak boleh bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO

Khairy Jamaluddin

Keputusan : Bersalah
Tindakan : Diberi amaran & masih boleh bertanding utk jawatanKetua Pemuda

Dato' Khir Toyo

Keputusan : Tidak Bersalah
Tindakan : Boleh bertanding jawatan Ketua Pemuda

Keputusan Penuh akan dikeluarkan esok. Apa-apapun mereka yg didapati bersalah masih mempunyai ruang utk membuat rayuan diatas keputusan. Tetapi jika kita lihat balik 'kes' yg sama waktu Tan Sri Isa Samad keputusan tetap sama walaupun rayuan dibuat.

Kepada org2 UMNO & penyokong kepada calon masing2 yg dikenakan tindakan, diharap bersabar & terimalah dgn redho. Rakyat tahu UMNO adalah dalam usaha utk melakukan transformasi politik demi survival org Melayu & UMNO khasnya. Perubahan & tindakan sebegini perlu berlaku demi menunjukkan kpd Rakyat yg UMNO serius dalam usaha membanteras politik wang & segala gejala tidak sihat yg berlaku.

Rasanya org UMNO lebih bersifat terbuka bila pimpinan mereka dikenakan tindakan drpd pihak PR yg selalu menuduh/ menuding jari bila pertuduhan rasuah/ salah laku & lain2.
---
Lain2 Kes Yg Tidak Selesai:-

Yang mengecewakan adalah keputusan perihal laporan terhadap kepimpinan UMNO Langkawi belum lagi dinyatakan & tiada keputusan. Seperti yg dinyatakan sebelum ini kebanyakan cawangan UMNO Langkawi tidak lagi nampak kredibiliti Lembaga Disiplin UMNO kerana gagal bertindak dlm isu politik wang di Langkawi. Nampaknya berkuburlah laporan yg dibuat sebelum ini.

Juga dimana Lembaga Disiplin UMNO membenarkn Dato Azalina & Dato Norza yg akan didakwa & didakwa dibawah SPRM. Sepatutnya mereka2 ini juga digantung @ dikenakan tindakan drpd bertanding.

Cadangan :-

Adalah dicadangkan utk menambah baik Lembaga Disiplin UMNO sebarang laporan salah laku terutama sekali politik wang adalah dirujuk kepada SPRM juga. Malah jika mereka ahli UMNO yg disabit kesalahan dibawah SPRM juga perlu dikenakan tindakan @ di gantung.
Ini adalah kerana mereka yg disabit dibawah kesalahan SPRM lebih berat kesalahan (jenayah) drpd didakwa oleh Lembaga Disiplin UMNO. Lagipun SPRM lebih bertindak dgn adil & telus kerana tiada kepentingan politik & tidak berpihak kepada sesiapa.
comments

6 comments:

  1. Ketua AMK Kepala Batas, Amizudin Ahmat hari ini menyerahkan bukti dan laporan kepada jawatankuasa khas siasatan PKR Pulau Pinang berhubung dakwaannya baru-baru ini mengenai pemimpin parti itu menerima wang dari pengusaha kuari.Ketika dihubungi Malaysiakini berkata, Amizudin baru sahaja selesai disiasat oleh jawatankuasa tersebut yang diketuai oleh Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Halim Husin dan tiga ahli jawatankuasanya.

    Siasatan selama tiga jam itu diadakan di Pejabat Perhubungan PKR Pulau Pinang mulai jam 3 petang di Bandar Sunway, Seberang Jaya.Menurut Amizudin, keputusan siasatan jawatankuasa tersebut akan diketahui dalam masa dua minggu lagi.

    Ditanya mengenai dua pemimpin PKR Pulau Pinang itu, beliau enggan mendedahkan nama dan identiti mereka.

    "Saya harap tidak ada pihak yang menggangu jawatankuasa siasatan dan tidak ada spekulasi dan andaian sebelum jawatankuasa membuat keputusan," katanya.Katanya, beliau berharap jawatankuasa tersebut dapat membuat penyiasatan dengan seadil-adilnya.

    Dilaporkan bahawa exco AMK itu membuat aduan kepada presiden parti Datuk Seri Wan Azizah Ismail berhubung isu berkenaan tetapi tiada tindakan diambil terhadap pemimpin yang berkenaan.

    ReplyDelete
  2. yaa..msh tetap km melaka wlupun disabitkn kesalahan...

    khiry hnya dberi amaran wlupun kesalahan sama...

    sprm mana?????

    ReplyDelete
  3. A ah. masih menjadi KM melaka.. Khalid Ibrahim yg bakal didkwa pun masih mnjadi MB Selangor..

    sekurang2nya tkdk la org2 ali rustam pi antaq lembu pd lembaga disiplin..

    p/s: beza betui org UMNO vs PKR bila berhadapan isu rasuah

    ReplyDelete
  4. hahahhaha..khalid masih tidak didapati bersalah la bro...

    ni da mmg bersalah...

    mmg beza pun...

    klu org pr cpt2 je sprm masuk..klu bn lmbt @ x masuk lgsg...

    ReplyDelete
  5. :) jgn gembira awal.
    ttp kalaulah tidak didapati bersalah oklah. apa masalahnya..
    ttp setidak2 org2 UMNO masih berpegang pada salah ttp salah..

    p/s: bukan mcm sstgh parti hehe

    ReplyDelete
  6. :) jgn gembira awal.
    ttp kalaulah tidak didapati bersalah oklah. apa masalahnya..
    ttp setidak2 org2 UMNO masih berpegang pada salah ttp salah..

    p/s: bukan mcm sstgh parti hehe

    ReplyDelete