Dec 31, 2009

Selamat Tahun Baru.. 2010

Disini.. Cek nak ucapkan salam tahun baru kepada semua. Tahun 2009 meninggalkan kita dgn seribu kenangan manakala 2010 dinantikan dgn seribu harapan.

Insyallah.. Kita doakan yg terbaik utk umat Islam, perkukuhkan persaudaraan kita. Rapatkan saf kita & jadikan 2010 tahun penyatuan Ummah..

Assalamualaikum..
comments

Dec 29, 2009

Kroni & Blog & Kelantan

Semenjak dua menjak ni kita lihat yg Kelantan antara Negeri yg paling banyak cerita menarik. Entah kenapa.. Kalaulah negeri yg dikuasai BN yg bergolak mungkin 'Tok Guru' cakap bala kepada BN. Tapi bila terkena batang hidung sendiri takdak kecohla pulak. Nampaknya 'Tok Guru' sekarang lebih 'famous' daripada Karpal Singh. Pergolakan negeri 'sendiri' melibatkan org2 sendiri nampaknya makin teruk.

Entah apa sebabnya. Adakah PAS Kelantan telah merasakan Tok Guru semakin menjadi beban kepada PAS @pun mereka baru sedar yg Tok Guru telah melangkau batas Tok Guru. Wallahwaqlam. Satu demi satu pekung di Kelantan terbuka. Bermula dgn halalnya kroni menantunya sendiri, halalnya tajaan utk ke Mekah & juga bermacam2 lagi fatwa halal yg dibolehkan hanya kepada pimpinan PAS & sekutu-sekutu mereka.

Kemudian satu demi satu masalah timbul, bermula dari menantu kepada bukan menantu. Yg terbaru org kuat Pemuda PAS yg beristeri dua telah dikatakan perkahwinan mereka tidak sah. Juga kecoh dalam TV3 yg menunjukkan mereka masih bersekedudukan didalam rumah yg sama. Bab ni Tok Guru tak komen la pulak.

Kenyataan Ketua Dewan PAS Kelantan yg mahukan hanya anak Kelantan bertanding di Kelantan juga tiba-tiba muncul. Tapi pelik bukan. BUkankah kita boleh katakan kenyataan mahukan anak Kelantan menjadi calon pilihanraya sebagai Assobiah? Bukan apa. Ya-lah kalaulah yg menjadi calon di Kelantan selama ini adalah org yg layak. Jadi kepada PAS yg menentang konsep Assobiah (Melayu UMNO) kenapa nak laksanakan pulak di Kelantan. Kita boleh jugak cakap ini assobiah berdasarkan negeri.

Berbagai kenyataan demi kenyataan Tok Guru utk melarikan diri dari masalah yg dihadapi. Awalnya kenyataan kononnya 'Kolonel Mat' yg merancang semua ini. Jenuh juga suratkhabar mencari-cari & meneka siapa dia org yg dimaksudkan. Yg terbaru adalah kenyataan yg diulang bahawa beliau tidak kisah MB bukan Melayu diangkat di Kelantan. Entah kenapa tiba-tiba kenyataan berikut keluar pun tidak diketahui kenapa. Yg nyata ini bukan cerita baru.. Boleh jugak dikatakan cerita basi.

Begitulah politik org politik. Pada mereka semuanya nampak bulan di dada. Halal-lah kepada mereka sahaja. Yg pasti PAS Kelantan & Negeri sendiri tengah bergolak. Kenyataan demi kenyataan menyesakkan baik oleh PAS Kelantan mahupun yg menumpang kasih di Kelantan seperti MP PAS 'import' di Kelantan.

Apa-apapun saya melihat ada usaha pihak-pihak untuk menjatuhkan Nik Aziz sendiri. Tak tahulah kenapa. Tapi pada hemat saya tak lain tak bukan sebab $$$ & power.

Nasihat kepada Nik Aziz. Mungkin dah tiba masanya untuk berundur. Undurlah cara baik sebelum diundurkan. Tapi yg nyata masih byk penyokong tegar Nik Aziz. Tak turun pun takpa. Senang sikit BN lawan nanti.

p/s: Terkezut dgq Nik Aziz cakap Blogger celaka. Tapi waktu PRU-12 menang dulu tak pulak cakap blogger celaka.. Puji tinggi melangit adala.. comments

Dec 25, 2009

Gerakan & UMNO Siapa yg layak Mengetuai Pengerusi BN Pulau Pinang?

Isu ini bermula dua minggu lepas apabila Pengerusi UMNO Penang melalui Dato' Zahid Hamidi menyampaikan hasrat UMNO Pulau Pinang 'lead' pengerusi BN. Dan lebih menarik apabila Gerakan yg diketuai oleh Tsu Koon menolak dgn kerasnya permintaan murni tersebut. Mari kita lihat fakta yg dikemukakan dalam tuntutan tersebut.

Dr Pihak UMNO
~ Hanya UMNO yg menguasai kerusi pembangkang DUN.
~ Gerakan tiada kerusi langsung baik di DUN mahupun Parlimen.
~ Gerakan tiada usaha utk menarik sokongan rakyat kembali di Penang.

Dr Pihak Gerakan
~ UMNO menjadi pengerusi BN hanya akan memberi 'extra' peluru kepada DAP utk menyerang Gerakan
~ Komposisi masyarakat di Pulau Pinang yg majoriti Kaum Cina akan menunjukkan yg hanya Gerakan layak menerajui.
~ DAP selalu menyerang mengatakan Gerakan mengikut telunjuk UMNO. Maka jika UMNO menjadi pengerusi BN ini akan men'confirmkan' kenyataan DAP.

Apa-apa pun cek melihat isu tersebut bukannya besar sangat. Ada kebenaran dgn apa yg dinyatakan oleh UMNO. Lihat sahaja kenyataan akhbar oleh SPR baru-baru ini. Juga lihatlah table di sebelah yg dipetik dr kenyataan SPR.

Maka disini ada kebenarannya kenyataan pengerusi UMNO Penang yg menyatakan Gerakan tidak serius dalam menarik sokongan rakyat sehinggakan tiada pengundi baru didaftarkan walaupun kita tahu cawangan yg paling banyak Parti Gerakan adalah melebihi parti-parti lain di Pulau Pinang.

UMNO meminta menjadi Ketua berdasarkan fakta. Berdasarkan kepada UMNO mempunyai 11 Kerusi DUN & 5 Kerusi Parlimen di negeri tersebut manakala Gerakan 'O'.

Nasihat kepada Pengerusi BN DAto' Seri Najib TUN Razak...

Berdasarkan kepada fakta yg diterjemahkan kepada kita oleh SPR. Terdapat 4.38 juta yg belum mendaftar sebagai pengundi.

Maka buatlah KPI utk sekalian Komponen Parti BN iaitu UMNO, MIC, MCA, GERAKAN, SAPP, PPP, juga Parti Komponen di Sabah & Sarawak. Pendaftaran pengundi mesti & wajib dilaksanakan sebanyak mungkin. Setiap parti perlu ada kaunter pendaftaran utk pendaftaran pengundi.. Bertindaklah sekarang sebelum terlambat.

p/s: Cegah sebelum parah. comments

Dec 16, 2009

Kerajaan BN Nyaris Tumbang!

Mungkin ramai yg tidak tahu bahawa beberapa hari yg lepas Kerajaan BN nyaris tumbang akibat daripada nyaris hilang undi majoriti utk meluluskan Bajet 2010. Mungkin juga ramai yg tidak tahu 'significant' @ pentingnya hasil undian tersebut yg berlaku lewat malam dua hari lepas. Mengikut amalan demokrasi jika kerajaan tidak berupaya meluluskan bajet tahunan kerajaan maka dgn sendirinya ia seolah-olah berlakunya undi tidak percaya terhadap Kerajaan BN.

Sedangkan pihak pembangkang & DSAI tahu mengenai percaturan ini sehinggakan DSAI yg jarang2 sekali berada di Parlimen hingga lewat malam sanggup berada disitu sehingga undi dijalankan. Percaturan kali ini yg dimainkan oleh DSAI adalah amat licik sekali. Disini kita lihat bahawa DSAI masih berbisa dalam membuat percaturan politik samaada secara 'halal' @ tidak.

Peringatan kepada ahli Parlimen yg mewakili rakyat terutama dr BN. Jangan difikirkan mudah tentang kehadiran kita di Parlimen. Kadang-kadang kita dapat melihat kehadiran wakil rakyat adalah seperti main-main. Ramai yg hilang & ramai yg tidak hadir. Mungkin byk yg mempunyai urusan masing-masing. Tetapi lihatlah & peka-lah kepada keadaan sekitar persidangan. Lihatlah rang undang-undang apa dalam perbincangan & akan diluluskan.

Mengikut kejadian dihari tersebut, BN hanya menang undian 64 berbalas 63. Iaitu kelebihan satu undi. SATU UNDI! Hanya satu undi yg menyelamatkan BN itulah hakikatnya. Apa yg berlaku amatlah mengecewakan. Kalaulah diikutkan hati mahu semahu mahunya saya listkan siapa yg tidak hadir pada hari tersebut. Tapi utk tidak mahu menjadikannya satu isu saya cuma akan listkan bbrp 'big figure' yg penting tidak hadir pada hari tersebut.

Mereka-mereka adalah :-
~ Khairy Jamaluddin
~ Rafidah Aziz
~ Mukhriz Mahathir
~ Syed Hamid
~ Husni (Menteri Kewangan)
~ Abdullah Ahmad Badawi (Bekas PM Kita)
~ Tengku Razali *Ku Li
~ Azalina
~ Razali Ibrahim
~ PuadZarkashi
~ Shabery Chik
~ Noh Omar

Nasihat kepada Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak @ Ketua whip BN. Mintak @ buat surat tunjuk sebab kepada mereka2 yg tidak hadir. Dgn ketidakhadiran merekalah Kerajaan BN nyaris tumbang.

TERIMA KASIH kepada BNBBC & mereka yg hadir daripada pihak BN. Terima Kasih juga kepada PR kerana memberi kesedaran kepada org2 BN yg tak sedar2 ttg tanggungjawab mereka di Dewan RAKYAT.

Keadaan ini lebih kurang sama yg apa berlaku di Kedah apabila seorg ADUN tidak datang sidang selama 2 kali berturut-turut.

Berita Lanjut & senarai mereka yg hadir & tidak hadir di Agenda Daily. Mereka-mereka yg big figure yg selalu cakap pong pang ni patut malu atas apa yg berlaku.

p/s: Alhamdulillah MP Langkawi hadir. Nasibla takdak MP dr BN yg belot undi mengundi tidak meluluskan Budget. Kalau tidak mmg haru-biru. comments

Dec 10, 2009

Soalan Panas MP Langkawi ~ Ambulance Langkawi

Soalan Panas MP Parlimen Langkawi - Soalan Penuh& Jawapan disini.

Tu dia. Akhirnya persoalan yg selama ini ditunggu-tunggu terjawab. Maka dekat betullah khabar angin menyatakan tentang Ambulance Langkawi. Jawapan tersebut terlerai hari ini bila soalan yg ditanyakan oleh MP Langkawi Dato Bakaq dijawab oleh Menteri Kesihatan.

Nak dijadikan cerita 'Sea Ambulance' wujud rintitan drpd rintihan pesakit2 di Langkawi. Terdapat bbrp kes pesakit meninggal dalam perjalanan & juga meninggal akibat susah utk mendapat rawatan susulan bila penyakit kronik. Maka disitulah dicadangkan Kementerian Kesihatan mempunyai sendiri Sea Ambulance bg membawa pesakit.

Maka 'Sea Ambulance' dgn bangganya dilancarkan pada 7 Mei 2009. Semua menarik nafas lega & setakat 'perkhitmatan' terbaiknya hanya 3 perjalanan dalam tempoh seminggu lebih sebelum di istiharkan rosak pada 16 Mei 2009. Persoalannya sekarang takkan baru seminggu pakai dah rosak?

Apa dah jadi.. takkan Jabatan Laut lenjan bot sampai seminggu terus rosak & 'unoperational' sehingga Disember 2009? Timbul juga persoalan adakah Kementerian Kesihatan membeli bot yg 'cap ayam' sehinggakan seminggu sudah rosak? Jadi maksudnya, sepanjang dr bulan Mei 2009 hingga Disember kapal tersebut dikira rosak. Hm.. persoalan sekarang knp kapal yg baru dibeli lepas seminggu rosak sehinggakan kepentingan awam terabai.

Cek meminta SPRM, Kementerian Kesihatan @ pihak bertanggujawab turun siasat perkara ini. Antara perkara yg boleh disiasat adalah :-

1- Berapa harga bot tersebut? Adakah second hand @ baru? Selalunya perjanjian jual beli ada warranty agreement adakah ia terlaksana?
2- Difahamkan bot tersebut rosak? Apakah kos utk memperbaiki bot tersebut. Siapa yg bayar?
3- Difahamkan bot tersebut hanya 3 kali perjalanan. Berapakah kos utk mengendalikan/ operasi bot tersebut (Mei-Disember09) ? Siapa yg bayar?
4- Adakah terdapat penyalahgunaan kuasa bot tersebut utk kepentingan pihak tertentu? comments

Dec 3, 2009

Pijak Kepala "Labu Labi" & Demo

Amat menarik bilamana hari ini saya membaca kenyataan MP Kulim yg menyamakan perbuatan DAP seperti cerita Labu Labi - P. Ramlee. Sekurang-kurangnya ada juga suara-suara drpd PR sendiri yg berani menegur rakan seangkatan dengan mereka. Seperti biasalah suara yg keras dtgnya daripada Zulkifli Nordin bukan drpd PAS yg dulunya amat pantang benda-benda ini diketengahkan.

Dimana suara PAS yg dahulunya amat lantang bercakap tetapi bacul bila benda-benda ini ketengahkan. Memang betullah apa yg dikatakan byk penganalisis politik bahawa PAS semakin lemah/ lunak dek kerana berpakat dgn DAP. Amat pelik bila DAP yg dinamakan "Democratic Action Party" (click sini utk mengetahui dasar DAP) tidak demokratik bila berdepan dgn isu lompat parti (bukan lompat parti pun kes Perak tu - ADUN tu jadi bebasla). Walaupun DAP Perak telah meminta maaf secara umum kepada semua rakyat Malaysia namun tindakan ini seperti "Nasi sudah menjadi bubur".

Perlakuan kebudak-budakan ini akan terpalit selamanya dalam carta politik DAP & akan digunakan sehabis-habisnya oleh BN bila tiba PRU-13.

Kita bercakap pula soal DEMO. Demo sekarang telah menjadi trend @ budaya yg tidak sihat dikalangan masyarakat. Pelopor demo di Negara kita adalah tidak lain tidak bukan DSAI & PR. Tahniah! PR menjadi pejuang demonstrasi demi mencapai matlamat politik masing-masing. Menghalalkan demo atas nama demokrasi menjadi satu daripada alasan utk mereka melakukan demo. Maka dgn spontan dgn kaedah demo yg diperkenalkn oleh PR, bbrp hari yg lepas dua demo dijalankan iaitu satu di Penang & satu di Kelantan.

~~
Saya perlu petik kenyataan K Shan (NGO hak asasi manusia, Amnesty International Malaysia) yg amat pedas terhadap PR.

PAS dan PKR juga tidak sepatutnya membuat laporan polis, sedangkan kedua-duanya telah menyatakan pendirian menyokong kebebasan hak asasi rakyat berdemonstrasi. "Mereka bersama-sama kita sebelum ini dalam Gabungan Mansuhkan Isa (GMI) mengutuk tindakan kekerasan dan penangkapan polis ke atas orang yang terlibat dalam demonstrasi," kata Shan lagi ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

"Ini menunjukkan parti-parti politik ini tidak serius dan tidak konsisten dengan apa yang mereka uar-uarkan. Tindakan mereka ini tidak banyak berbeza dengan parti-parti BN yang lebih cenderung untuk menyekat kebebasan untuk berhimpun," katanya lagi. "Sepatutnya mereka pertahankan hak ini, walaupun kali ini mereka sendiri yang terkena kerana menjadi pemerintah," tegasnya.

~~~
Kenyataan Ketua dewan Pemuda PAS Kelantan Nasrudin Hassan :

"Kemudian terpulanglah kepada pihak polis sama ada untuk halang perhimpunan atau tidak. Saya pun tidak setuju kalau polis buat tangkapan kalau mereka berhimpun secara aman."Kita tidak mahu sekiranya berlaku rusuhan, kerosakan harta awam ataupun ancaman keselamatan kepada menteri besar dan pegawai-pegawai kerajaan," tambahnya.

~~~
Di Penang :-
Sidang DUN Pulau Pinang hari ini meluluskan usul tergempar mengutuk sekeras-kerasnya demonstrasi semalam.

Wakil rakyat DAP RSN Rayer (Seri Delima) mengusulkan usul tersebut pagi ini bagi mengecam bantahan selama 45 minit itu di luar pagar bangunan dewan tersebut.

~~
Yg kelakarnya, kedua-dua demo tersebut dikutuk oleh para pendokong demokrasi PR. Pada mereka demo mereka sahaja buat yg halal. Jika demo tersebut berlaku oleh org lain drpd kaltus mereka maka hukumnya Haram & salah. Pelik tapi benar.. Tapi itulah sebenarnya sifat @ politik labu labi org2 politik negara kita.

Other Perspektif :- tidak pulak kedengaran ayat-ayat seperti ini berkumandang bila PAS berdemo utk PPSMI di ibu kota bbrp bulan yg lepas. Haha.. comments

Nov 29, 2009

PR Menguatkan Sokongan Kepada BN

Terdapat byk cerita akhir-akhir ini yg sebenarnya PR telah tersilap langkah. Baik dari segi pentadbiran, polisi, kenyataan & lain-lain. Secara tak sedar sebenarnya PR telah banyak memberikan sokongan kepada kerajaan @ 'Undi Free' terhadap BN. Meh kita listkan disini antara tindakan-tindakan telah menyebabkan kemungkinan pendokong PR @ atas pagar telah berubah arah ke arah kerajaan @ BN.

~ Isu BTN
Menaikkan isu tersebut hanya seperti menikam mereka yg pernah mengikuti, melaksanakan, penceramah & mereka yg terlibat secara langsung @ tidak langsung. Tidak tahukah PR yg betapa ramai graduan BTN yg keluar dr BTN. Berapa ramaikah yg telah menerima manfaat drpd kursus tersebut. Dek kerana mahu mengambil hati DAP maka BTN dipersalahkan.

Cuba kita kira berapa ramai yg terlibat dgn BTN. BTN terdapat 42 Kem. Setahun berapa ramaikan ahli korporat, pelajar, org kerajaan & lain2 yg mengikuti kursus BTN. Berapa ramaikah budak-budak nakal yg di'tarbiah' di BTN utk menjadi insan berguna. Berapa ramaikah peniaga & pekerja BTN yg terlibat. Dgn menikam BTN sebenarnya adalah seperti PR menikam sesiapa yg terlibat secara langsung @ tidak langsung dgn BTN.

Kepada mereka yg cuma mengaitkan BTN dgn lagu Anak Kecil Main Api. Maka mereka ini salah, kerana lagu ini bukan berkumandang dalam BTN sahaja, tetapi ia berkumandang di MARA, MRSM, sekolah agama, persatuan Silat, PEKIDA, Perkima, 3 line, persatuan-persatuan melayu & lain2 utk menyedarkan org melayu. BUkan utk meminta org Melayu merusuh & memusuhi bangsa lain.

~ Isu Chin Peng
Dgn lagaknya baru-baru ini di Bagan Pinang sibuk pulak PAS & PR bercakap BN tidak membela warga tentera. PAS amat prihatin ttg warga tentera. PR / Anwar bercakap BN tidak memberi peruntukan lebih kepada tentera. Ex Warga tentera menyokong PAS. PIiiRAHHH..
Tup tap..

Sekarang drpd PAS jugak Salahuddin Ayob dok mintak buat referendum dgn rakyat utk izinkan Chin Peng balik ke Malaysia. Kalau nak bodek DAP pun berpada-padalah. Ini tidak, ini mmg jaminan akan ada undi berpusing ke BN dek sbb kenyataan bodoh ni.

Ini yg nak dikatakan bodoh PR ni. Depa dok kata Undi POS undi dibelilah, itulah inilah, tapi depa tak sedaq yg kenyataan bodoh & isu sebeginilah yg menyebabkan warga Tentera & Polis tak hingin bagi undi kat PR. Nak lagi syiok bila Kulasegaran dari DAP memuji Chin Peng & juga berkata siap beliau jadi Idola kepada beliau sejak kecil lagi.. Sudah terang lagi bersuluh. Disini antara bukti yg sebenarnya idola komunis amat kuat melekat terhadap ahli-ahli DAP.

Maka jgnlah dikatakan tentera bodoh kerana mengundi BN pulak lepas ni yee.

~ Isu sekitar PAS, Bai'ah Cerai Talak 3, Nik Aziz & Kelantan.
Kemelut yg melanda kelantan & 'doa' bala Nik Aziz seperti menikam saudara seislam sendiri. Byknya fatwa-fatwa baru yg menghalalkan cara Nik Aziz & PAS telah menyebabkan byk ulama' yg tidak berpolitik tahu yg mana baik yg mana benar.

Pengundi-pengundi seperti ini yg kebanyakannya adalah jemaah-jemaah kecil & besar seperti tabligh tahu mana betul & mana yg salah. Sampaikan guru sekolah pondok pun menegur Nik Aziz. Tapi biasalah, lepas Tok Guru depa dihentam maka depa pun carilah salah silap guru tu utk ckp takdak tauliah lah itulah inilah.

Secara tak langsung, berapa ramai org-org mengaji pondok, & anak murid sekolah tersebut. Betapa ramai guru-guru agama di Kelantan yg juga berfikiran demikian. Kalau kita kaji balik teguran Guru Pondok tersebut sebenarnya ada asasnya. Masakan tidak, baru-baru ni pulak Nik Aziz cakap nak doakan bala menimpa Dato Seri Najib. Masyallah. Tak pernah dibuat dek org Islam lain @ ulama lain. Tak pernah pulak dgr dalam Al-Quran & Sunnah. Sedangkan Nabi pun kena rejam dgn batu pun bersabar.

Entah berapa ramai sokongan dah berbelah bagi pelajar-pelajar pondok, geng-geng tabligh, ulama-ulama & lain. Hanya depa ja yg tau.

Oh Ya, tak lupa pulak isu bai'ah talak tiga. Dgn pendedahan kejam cara PAS ini yg meletakkan wanita sebagai pertaruhan maka byklah pengundi-pengundi wanita yg menyokong PAS @ PR akan ragu-ragu utk mengundi mereka lagi. Ramai yg saya temui terutama golongan wanita yg penyokong PR berasa 'goyah' dgn PR kerana isu ini.

Last sekali, isu hadiah di Kelantan. Agak-agaknya byk kot pekerja dibawah anak syarikat kelantan tu dah beralih arah sebab isu PAS yg melanda.

``````````````
Dalam keadaan sekarang tidak diketahui kenapa & mengapa PR memberi undi percuma kepada BN. Malah BN tidak perlu bekerja keras dalam mendapatkan keyakinan rakyat sejak akhir-akhir ini. Semua tindak tanduk PR sendiri mencerminkan sikap rasis mereka, pendek pemikiran akal & semua benda dipolitikkan.

Tetapi yg hakikat sekarang adalah PR sedang mengalami kemerosotan kepercayaan rakyat & BN sebenarnya nampaknya beroleh sokongan bukan disebabkan BN kuat tetapi kerana PR sendiri yg menguatkan sokongan kepada BN. comments

Nov 26, 2009

Who will help us? Flood Victims in Malaysia

Malaysians are very humble & really like to help people. Where ever there was a disaster somewhere around the world, we're normally among the 1st who create a 'fund' for victims of the unfortunate. I applause such kind act of Malaysian who is really passionate to help victims around the world.

Among the funds being created was :-
- Tsunami 2002 victims fund
- China earthquake fund
- Recent Indonesia earthquake fund 'Padang area'
- Philipines flood funds "Ketsana typhoon"

The above was among the funds created to help those effected by the disaster. Millions of RM pours to all the effected area.

Despite all this, one thing for sure are we're not so keen to help our fellow Malaysian that were effected by disaster. We're so slow responding to help fellow Malaysians. We rely entirely to the government to help wether it is state or federal govenrment. As of now, there're no effort by NSTP, Utusan, The Star, Maybank or any agency or private companies to create this funds. It is opposite of what we've seen before compare to funds that i've highlighted before.

As of now, nobody in the papers or community step up to say "Fellow Malaysian, we've created Flood Funds for the unfortunate people in our Country up North. Please donate so that we can ease their pain."

For us its just another news in the newspaper. "FLOOD". We just read it or glance through it & just ignore the suffering of our own brothers & sisters up north.

Let us think why we are so cruel to our own people but kind to others?
comments

Nov 21, 2009

No More 'Overtime' for SPRM

Cek amat terkejut dgn 'verdic' Mahkamah baru-baru ini yg menyatakan pegawai-pegawai SPRM tidak lagi boleh soal siasat saksi, suspek & mereka yg terlibat melebihi waktu pejabat. Ini bermakna waktu Operasi SPRM cuma bermula dari jam 8.30 pagi ke 5.30 petang.

Persoalannya sekarang kenapa Mahkamah meletakkan verdic terbaru ini. Atas undang-undang mana Mahkamah membuat keputusan. Atau adakah ia semata2 berdasarkan pendapat seorg hakim berdasarkan satu kes tersebut. Diharap SPRM membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah ini memandangkan banyak tangkapan selalunya dibuat pada waktu malam bersama-sama bukti.

Cuba kita bayangkan satu senario dimana SPRM membuat tangkapan seperti yg didedahkan oleh TV3 bersama-sama renjer hutan. Jadi terjadilah scenario berikut. (Pada waktu tu pukul 1.00 pagi di hutan sebelah Rompin Pahang).

SPRM : Anda ditahan kerana disyaki terlibat atas tuduhan cuba merasuah berjumlah RM 10,000.00 terhadap renjer hutan. Dgn siapa anda bekerja?

PENYELUDUP : Saya taknak cakap apa-apa kerana kamu tiada hak soal siasat saya diluar waktu pejabat!

SPRM : Sapa cakap.

PENYELUDUP : Mahkamah yg cakap. Saya ada hak untuk tidak bercakap & mempertahankan diri berdasarkan keputusan mahkamah baru-baru ini.

Cuba bayangkan ini yg bakal terjadi terhadap SPRM. Bagaimana kita nak kurangkan rasuah jika agensi penguatkuasa diikat dgn rantai besi 5 tan. Pada hemat cek, SPRM telah menampakkan belang & ini amat ditakuti oleh perasuah-perasuah tegar negara tak kira BN, PR, pegawai kerajaan @ swasta. Kita sepatutnya menyokong SPRM bukan membuat prosedur tambahan utk mengongkong mereka.

Perasuah selepas ini dgn senang hatinya boleh menggunakan arahan mahkamah ini utk melepaskan diri. Ya-lah sbb tangkapan dibuat jam 12.00mlm & nun jauh di hutan Banat. Maka cuma boleh tangkap jelah, pastu tak boleh buat soal siasat. Maka bagaimana nak lengkap siasatan. Alih-alih terus suspek menghilangkan diri.

p/s: Mahkamah hanya menjalankn tugas. Jadi SPRM gunakanlah budi bicara utk membuat rayuan.. (cek taknak pula di-charge menghina mahkamah)
comments

Nov 17, 2009

Penasihat 1 RM

"Hahaha.."

Itu reaksi awal cek bila dgq DSAI menjadi penasihat Selangor dgn gaji RM 1. Teringat dengan spontan kata-kata 'mat salleh' kat office cek bila dia mengulas menyesal memberi kerja renovation office pada quotation yg rendah harganya.

"We pay peanut, so get Monkey work-lah"

Tak cukupkah 'track record' Anwar bilamana beliau menjadi pemangku perdana Menteri sekejap pada tahun 1999. Tak ingatkah kita pada krisis tersebut & langkah DSAI yg menyebabkan ramai peniaga gulung tikar & bankrup (cek ada sorang sedara yg sampai la ni 'effected/ blacklisted' hasil dr krisis tersebut). TQ Anwar kerana merosakkan masa depan ramai orang.

Even Tun Mahathir pun secara sponton 'gelak' dgn perlantikan tersebut. Bukan kita nak pertikaikan kredebiliti DSAI. Tapi secara track record mmg hancus nak buat macamana. Takkan kita nak tutup mata sebelah kot? Jadi sebenarnya pada saya perlantikan DSAI adalah bermotif politik bukannya seperti yg diwar-warkan.

Almaklumlah, secara tak langsung beliau dilantik menjadi penasihat Elaun beliau berjalan & mendapat mandat secara tak langsung utk campur tangan dalam agenda Negeri Selangor yg dikuasai PKR. Tapi kalau difikirkan-lah, kalaulah DSAI hebat sangat kenapa Pulau Pinang, Kedah & Kelantan tidak mengikut langkah yg sama melantik DSAI menjadi penasihat. Sekurang-kurangnya dapatlah beliau RM 4.00 sebulan.

Apa-apa pun terubat juga kebosanan cek dua tiga hari ini bila mendengar berita lawak ni..

p/s: Tahniah, DSAI.. Jadikan itu sbg amanah bukan suka-suka. Tunjukkan kehebatanmu jgn takat sembang tak jatuh. comments

Nov 15, 2009

Antara Dua Berita ~ Sesumpah PAS Vs Sumpah Saiful Bukhari


Pada Ogos tahun yg lepas, Negara dikejutkan dgn pengakuan seorg pemuda yg agak segak bahawa beliau diliwat oleh Bekas Majikannya. Pada waktu itu ada segolongan ulama baik yg bebas @ dr parti politik meminta kedua-dua pihak yg utk bersumpah laknat. Maka dgn itu Saiful Bukhari telah bersumpah laknat di Masjid Jln Duta dihadapan berpuluh saksi.

Pada November tahun ini, Negara dikejutkan dgn pengakuan Bai'ah @ sumpah oleh ADUN/ MP PAS bagaimana isteri diletakkan utk percaturan setianya mereka kepada Parti. Pada waktu ini ada segolongan ulama baik yg bebas @ dr parti politik mempertahankan @ menyelar sumpah taklid cerai talak 3. Dalam kes sumpah ini MP Shah Alam Khalid Samad menjuarai sumpah taklid & mengaku ia berlaku dihadapan berpuluh saksi.
~~~

Mari kita komen kedua2 episod sumpah tersebut.

Apa episod selepas itu? Berbagai-bagai komen dangkal @ tidak kukuh keluar daripada cerdik pandai ulama PAS. Ada yg mempertikaikan kaedah sumpah tersebut. Ketua Dewan Ulama PAS mempertikai kaedah bersumpah dgn memegang Al-Quran. Dikatakan tiada dalam Islam bersumpah memegang Al-Quran.

Maka cek nak tanya, dimana dalam Islam kamu boleh sumpah @ lafaz taklid cerai talak 3 terhadap isteri. Boleh tak Ketua Dewan Ulama PAS keluaq dalil & nas yg support hujah dibolehkan bersumpah taklid cerai ? Jika kamu boleh pertikai kaedah sumpah Saiful jadi skrg umat Islam boleh pertikai sumpah taklid yg tiada dalam Islam juga.

Jika dilihat pula kenyataan Presiden PAS dahulu yg berkata sumpah Saiful satu kebodohan. Maka mungkin kita sekarang pun boleh kesimpulankan Sumpah Bai'ah PAS juga satu kebodohan & kedangkalan agama. Memetik balik apa yg dikatakan Presiden PAS tersebut "Ianya suatu kebodohan dan lebih malang lagi melibatkan golongan yang memakai jenama Islam," <-- nah sekarang terkena batang hidung sendiri.

Bolehtak sesiapa dr pihak PAS menyatakan apa yg membezakan Sumpah Bai'ah PAS dgn Sumpah Saiful Bukhari. Maklumlah kita ilmu agama tak sehebat mana. Lagipun takdak tauliah agama. Nanti kena dakwa pulak mcm Ust Asri. Setahu saya la (pendapat), lafaz jugak lebih kurang sama. Cuma isi berbeza. Yang juga membezakan adalah pada sumpah PAS ada pertaruhan (isteri). "WaLlahi wa biLlahi wa taLlahi" tetap sama.

Apa-apa pun dipanggil samaada sumpah laknat, sumpah taklid, bai'ah & lain-lain lafaz awalnya tetap sama. Maka 'inconsistency' kenyataan PAS dalam pelbagai perkara menunjukkan PAS lebih menggunakan Islam utk politik bukan sebaliknya.

Related Article :
-Agendadaily
-Penghuni Gua

P/s: Depa ja boleh, orang lain buat semua salah. Mcm juga kes ketaatan kepada pemimpin yg Ustaz Harun Din cakap berbeza bila kes Perak dgn Muktamar PAS.
comments

Nov 9, 2009

Ku Ceraikan Kamu Kerana Aku tak Setia ~ ADUN/MP PAS

Imej PAS semakin tercalar berikutan pendedahan yg ADUN/ MP PAS mengamalkan 'cerai taklid' terhadap isteri bilamana menjadi calon supaya taat setia kepada parti. Sebelum ini kita tertanya-tanya apa formula yg menjadikan ADUN/ MP PAS amat taat setia kepada parti. Kerana adalah amat jarang dilihat ADUN/ MP PAS yg melompat parti @ menjadi bebas. Betapa kagumnya kita bila memikirkannya. Rupa-rupanya 'ada udang disebalik mee'.

Terdapat satu upacara bai'ah bidaah yg dilakukan semata2 kerana kepentingan politik. Masyallah. Memetik kata Dr Asri & Zulkifli Noordin perkara halal yg amat dibenci Allah adalah bercerai. Itupun masih ada sebab musabab yg munasabah yg releven utk bercerai. Adalah amat menyedihkan ikatan perkahwinan yg suci dijadikan pertaruhan utk menguji kesetiaan kepada parti. Cerai ni tak boleh main-main. Semacam juga jika kita bertaklid cerai terhadap isteri kepada hal yg remeh temeh.

Ini semacam penganiayaan kepada isteri & anak-anak. Dek kerana ketabsuban melampau menjadikan isteri & anak-anak menjadi pertaruhan. Islam tidak merendahkan martabat isteri sehingga sedemikian rupa. Islam tidak mengajar kita mempermainkan institusi perkahwinan utk dijudikan. Maka amatlah malang sekali isteri-isteri wakil rakyat PAS jika 'cerai taklid' menjadi bukti sayangnya suami kepada PAS bukan sebaliknya.

Persoalannya kepada wakil Rakyat wanita macamana pula? Adakah suami wakil rakyat tersebut perlu melafazkan 'cerai taklid' terhadap isteri? Bagaimana pula kita nak tahu kesetiaan ahli-ahli PAS sendiri? Cek cadangkan kepada PAS agar semasa bai'ah ahli suruh depa sama-sama buat lafaz taklid terhadap isteri masing-masing.

Pada cek, pendedahkan ini amatlah memalukan. Kita seperti kembali ke zaman jahiliah dimana isteri boleh diperlaku, diperdagangkan sedemikian rupa seperti kambing. Dijadikan bahan pertaruhan dalam judi. Jika kalah habis isteri & anak-anak dijual @ diperdagangkan. Itulah lebih kurang perbandingan 'cerai taklid' PAS ini. Apa-apapun kes besar ini perlu dibincangkan oleh Majlis Fatwa & ulama-ulama besar negara.

Ia perlu dibincangkan secara serius utk mengelakkan penganiayaan terhadap kaum isteri. Atas apa-apa pun alasan oleh muslimah PAS mahupun PAS sendiri ia tidak dapat diterima oleh sebilangan besar umat Islam. Tindakan taklid buta ini menyebabkan imej Islam sedikit tercalar di Malaysia & mengiyakan pandangan DAP yg Islam itu ekstrim & menakutkan pada pandangan umum. Tahniah PAS kerana mencalarkan imej umat Islam secara keseluruhan.

p/s: Patutlah Zulkifli Noordin tak masuk PAS. Kalo tak mesti tak tido malam. comments

Nov 6, 2009

Wang Ehsan ka Royalti? ~ Semua kami yg Punya (PAS Kelantan)


Menjawab soalan daripada MP PAS Kelantan baru-baru ini, Perdana Menteri Malaysia mengumumkan rakyat Kelantan akan diberi wang Ehsan hasil daripada minyak di persisir pantai Kelantan walaupun pada hakikatnya ia berada dibawah kerajaan pusat. Bermacam-macam 'feedback' diterima samaada menyokong @ menentang.

Seperti biasa, PAS dgn lantangnya melalui Husam Musa berkata dgn bongkaknya mewakili rakyat Kelantan mengatakan Kerajaan Negeri tidak mahu menerima wang ehsan tersebut. Pada saya apa masalahnya? Terima ajalah apa-apa bentuk wang. Lagipun Kerajaan Pusat telah berjanji & akan mengadakan perbincangan bersama ttg bagaimana wang tersebut bakal di salurkan ke rakyat Kelantan.

Cek setuju dgn pandangan Ibrahim Ali bahawa "Mana penting politik @ rakyat? Saya pilih kepentingan rakyat. Ia juga merupakan fokus utama Kerajaan Pusat iaitu mengutamakan rakyat". "Siapa dapat nama, pahala, pujian @ undian itu soal kedua, apa yg penting kebajikan rakyat diberi keutamaan" Haa... Inilah cakap-cakap wakil rakyat yg betul.

Kita tgk pulak ada kata Husam. "Kerajaan negeri akan melantik peguam bagi membuat kajian mungkin membatal hak carigali kepada Petronas yang ditandatangani pada 1975 sekiranya tuntutan royalti minyak tidak dipatuhi kerajaan pusat". Tu dia garang sungguh bahasa. Seperti macam cakap bagi duit tu pada kami Kerajaan Negeri. Pandai2 la kami belanjakan.

Bercakap macam senang sahaja. Tindakan undang2 terhadap kerajaan mahupun Petronas akan menemui jalan buntu. Sebab kalau idak dah lama Kelantan ambil tindakan undang-undang. Kenapa sekarang dituntut sedangkan Kerajaan Pusat bersetuju utk bagi wang ehsan? Kalau tak silap cekla, mengikut undang-undang 3 batu nautika daripada persisir pantai semua hasil galian adalah tertakluk dibawah pengurusan kerajaan Pusat. Jika kerajaan pusat nak bagi wang ehsan @ royalti adalah tertakluk kepada budi bicara kerajaan pusat. Itu mmg hak dia. Macam juga kalau dia nak bagi peruntukan lebih kepada Pulau Pinang atas World History Heritage.

Jadi mudah saja, kepada tak dapat apa baik dapat 'something'. Orang dah bagi pun syukur. Jadi takyah la dok mintak2. Takkan kelabu mata kot bila Najib umum wang ehsan. Al-maklumlah bila bab duit adik beradik pun boleh gaduh. Inikan pulak org politik. Nasihat cek drpd dok cakap merapu & mintak yg belum tentu dapat, maka terima sajalah apa Kerajaan Pusat nak bagi lepaih tu berbaik-baiklah. Lagipun yg untung org Kelate. Bukan org Kedah pun..

p/s: Tak pernah dgq undang2 kat dunia ni bila jumpa minyak di persisir pantai menjadi hak milik kerajaan negeri. (tapi kalau fakta ni salah tolong betulkan) comments

Nov 3, 2009

Mufti Pun Kena Cekup ~ 'Tangan Ghaib PR dlm JAIS'

Masjid Jamek Kg Melayu Majidee ~ Johor

Terkejut, mendukacitakan & kecewa. Itu ja ungkapan awal yg cek boleh cakap bila mendapat SMS Utusan Updates yg Dr Asri bekas Mufti Perlis ditangkap & didakwa atas tuduhan tidak mempunyai 'lesen' untuk berceramah agama. Tak juga dilupa tuduhan yg mengatakan beliau berfahaman 'Wahabi'.

Inilah pertama kali cek tau yg rupanya nak bagi ceramah agama kena ada permit. Tapi pelikkan sebab byk sgt org komplain yg ramai penceramah jemputan yg dipanggil utk memberikan khutbah jumaat, ceramah kat Universiti sekitar Selangor, surau2 & lain-lain tetapi tak pulak ditangkap @ didakwa. Sedangkan lagi teruk sebab mereka memasukkan unsur-unsur politik dalam ceramah mereka. Tak payah jauh cuba tgk CD-CD org2 PAS banyak dijual di Masjid-masjid mahupun markas PAs sendiri.

Dan selalunya kat bawah CD @ permulaan CD mesti ada bagitau kat mana ceramah diadakan. Pelik-pelik. Tapi kalau dah sampai org komplen dalam paper, maksudnya mmg parah dah agenda mempolitikkan tempat2 ibadat. Sekalipun Sultan Selangor sendiri titahkan jgn porak perandakan tempat ibadat, tapi apa depa kira. Hentam! Tapi yg lagi lawaknya sejak PAS naik 'bersama-sama' dgn DAP & PKR unsur-unsur menghentam kilang arak, jualan arak & lain-lain amat kurang disentuh berbanding dahulu. :) Tahulah sebab apa.

Maka, penceramah @ dr Asri yg sifatnya menghentam sesiapa tak kira sesiapa adalah amat penting utk kebaikan ummah Islam. Jika sesiapa yg selalu mengikuti blog beliau kita dapat lihat bagaimana beliau mahukan penyatuan ummah Islam di Malaysia. Inilah yg dituntut. Inilah yg diminta. Bukan macam JAIS yg cuba menghalang ceramah & mencari 'pasal' utk mengenakan Dr Asri.

Amat pelik sekali JAIS sejak diperintah PR. Waktu Zakat dicadangkan utk digunakan oleh Kerajaan Negeri tak pulak 'bersuara'. Sewaktu Masjid digunakan sewenang2nya utk berceramah politik & memecahbelahkan masyarakat Islam juga tak 'bersuara'. Yg bersuara bila Kutipan Zakat tinggi. Cek tidak nampak penambahbaikan JAIS dibawah PR. Maksiat makin berleluasa. Tempat urut bercambah, pusat judi komputer dll. Hancur! Mmg mungkin betul sepertimana yg Dr. Asri cakap. Telah ada 'tangan ghaib' dalam JAIS yg menjadikan ia agenda politik.

Jika inilah masa depan Institusi Agama Negeri apabila dikuasai oleh pihak tertentu. Maka bayangkan jika Negara dikuasai mereka. Kelakar melihat wakil2 PR dr PAS yg mengkritik JAIS ttg tindakan mereka. Bila dah terpalit tu cakap apa pun Rakyat bercakap JAIS tu dibawah PR juga. Maka arahan mesti dr org2 PR.

p/s: Oh Ya, cuba tanya Menteri Di Jabatan Perdana Menteri 'Jamil' dia ada tauliah tak dok buat tazkirah dll. Lepas tu tanya Professor Azizi yg selalu ke'udara' kat Hot Fm ada tauliah tak?
comments

Nov 1, 2009

Menentang Sekolah Satu Aliran Menengah Sahaja~ Patutnya Semua Jenis Sekolah !!

Kecoh satu Malaysia tentang cadangan Sekolah Satu Aliran. Ada yg menentang, ada yg menyokong. Apa-apapun semua ada pendapat masing-masing. Tapi yg menjadi musykil adalah kenapa permintaan untuk dijadikan satu sekolah diputar belit seolah-olah meminta rakyat hanya meminta 1Sekolah diperingkat Menengah shj?

Malahan di muka depan Utusan seolah-olah rakyat mahukan Sistem Satu Aliran Sekolah Menengah. Cek cukup kecewa bagaimana aspirasi rakyat yg memintak 1Sekolah utk semua sekolah dikecikkan skopnya kepada Sekolah Menengah.

Sejak bila yg diminta adalah utk sekolah Menengah sahaja? Yg diminta adalah 1Sekolah utk semua jenis sekolah baik Sekolah Menengah mahupun Sekolah Rendah. Pandai betui kerajaan. Tahula MCA & MIC tentang jika Sekolah Rendah disatukan tapi takkan nak korbankan sekolah Menengah yg rata-rata sekolah seperti MRSM, SBP, dll disatukan?

Nampak tak apa yg diminta & dipertikai. Ada golongan tertentu yg meminta Sekolah Menengah disatukan kerana mereka mahukan peluang utk masuk ke Sekolah berprestij seperti MRSM, MCKK, SBP dll. Tapi dalam pada itu mereka tak mahu Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan dihapuskan? INI TIDAK ADIL & Cukup bahaya.
Kepada Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib. Jika Dato' serius ttg sekolah satu aliran, jgn diberi 'pengecualian' khusus kepada sekolah-sekolah tertentu seperti sekolah jenis kebangsaan/ rendah. Tetapi jika serius ttg penyatuan 1Sekolah maka ia perlu diselaraskan baik di peringkat rendah mahupun Menengah.

Kepada Utusan, jgn sokong membuta tuli. Faham dulu apa yg diminta & diperjuang. Penyatuan Sekolah Menengah bermakna hanya membuka sekolah2 yg memberi kesan org Melayu sahaja. Juga bermakna sekolah jenis Kebangsaan diberi pengecualian utk bersatu. Berapa banyak lagi org Melayu nak berkorban sedangkan tidak nampak usaha dr pihak bukan melayu utk berasimilasi dgn org melayu. Tgk sajalah MIC & MCA.

Apa-apapun syabas Dato Seri Najib kerana berani membuka & komen ttg tajuk 1School berbanding Timbalannya 'Muhyiddin Yasin' yg terus shoot down the proposal bbrp bulan lepas tanpa mendengar pandangan rakyat.

p/s: Hati2. Rata-rata tahu Sekolah Jenis Kebangsaan hanya pada sekolah rendah bukan menengah.

Sokonglah kempen Aspirasi 1Sekolah tapi BUKAN 1Sekolah utk Menengah sahaja. VOTE disini.

Related Article 1 comments

Oct 30, 2009

Ulasan Bajet DAP ~ Bukan Budget PR tau !

Baru-baru ini DAP ada mengeluarkan budget sendiri mewakili PR. Berikut adalah antara intipati yg diambil & ulasan cek berdasarkan Budget yg dikeluarkan :-


1. Perjanjian perkongsian cukai pendapatan dengan 20 peratus individu dan cukai perolehan korporat yang dikutip di negeri akan menjadi hak negeri. Bagi Selangor dan Pulau Pinang, perjanjian perkongsian pendapatan ini akan membolehkan masing-masing mandapat RM 3.2 bilion dan RM 500 juta. Formula geran pembangunan dan kesamaan berdasarkan factor populasi, kadar kemiskinan, kawasan pembangunan, kos, pembangunan modal insane dan indeks pendapatan kasar per kapita akan turut diberikan bagi memastikan negeri yang miskin tidak ketinggalan.

~ Dengar agak menarik tetapi di Amerika Syarikat mahupun dimana2 negara Eropah @pun negara2 di dunia tidak pernah diguna pakai formula ini. Formula geran pembangunan pulak seperti mahu mengasingkan negeri2 yg miskin & bermasalah. Maka ayat berdasarkan populasi adalah amat subjektif. Siapa pulak yg akan menentukan faktor-faktor yg disebut diatas bukan?

2. Negeri juga akan diberikan hak untuk meminjam sehingga 50 peratus daripada pendapatan tahunan yang dijana daripada sumber sendiri, iaitu pendapatan yang diperolehi secara langsung oleh kerajaan negeri.

~ Meminjam? drpd siapa? Kerajaan pusat? Kenapa seolah-olah kerajaan negeri sebegitu miskin sehinggakan perlu meminjam dr kerajaan pusat? Inilah jadinya bila terlalu pandai berjanji & tidak dapat ditunaikan. Maka bila duit tak cukup bebankan kerajaan pusat.

3. Kami akan menubuhkan dana RM400 juta untuk menyediakan geran kepada kerajaan negeri untuk menganjurkan pilihanraya majlis tempatan, mengadakan kajian delineation, menjalankan latihan dan memupuk kesedaran menerusi publisiti dan kempen pendidikan selepas meminda Akta Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

~ Bunyi agak menarik pilihanraya majlis tempatan. Kita sudah sedia maklum. Setiap kali ada pilihanraya terlalu banyak $$ dibelanjakan. Jika diteliti dgn lebih mendalam pilihanraya tempatan hanya justifikasi utk menggantikan penjawat awam yg memegang jawatan dalam Majlis Perbandaran, Dato' Bandar & lain2 yg rata-rata majoriti penjawat awam org Melayu. Dgn menguasai Majlis Perbandaran maka DAP lebih menguasai ekonomi dibandar-bandar. Cerdik! Itulah sebabnya DAP beriya-iya mahukan pilihanraya majlis tempatan.
Kita sudah sedia maklum byk kerusi yg dimenangi DAP adalah di bandar-bandar. Jadi kuasai bandar dahulu sebelum kuasai negara.

4. Kuasa berhubung reka bentuk dan pentadbiran jaringan pengangkutan awam akan diserahkan kepada negeri. Setiap bandaraya akan mempunyai Pihak Berkuasa Pengangkutan Tempatan bagi melihat dan meninjau majlis Bandar tempatan manakala untuk bandar dan daerah yang lebih kecil, ia akan digabungkan di bawah Pihak Berkuasa Pengangkuatan Negeri. Di Lembah Klang, DAP mencadangkan Pihak Berkuasa Pengangkutan Lembah Klang untuk menguruskan sistem pengangkutan yang bersangkutan antara satu sama lain.

~ Kenapa perlu diserah kepada negeri? Ini memberi terlalu banyak kuasa kepada negeri. Simple ja jawapan kerana nak projek. Kenapa lagi satu penumpuan lebih kepada Lembah Klang & bandar2. Kerana disitulah tumpuan & kekuatan DAP.

5. Di bawah sistem ini, sebanyak RM13 bilion diperuntukkan untuk pengangkutan awam pada tahun 2010, dan akan diagihkan kepada negeri-negeri berdasarkan jumlah penduduk dan kepadatan kenderaan. Persaingan terhad dan kontrak jarak kos kasar akan dilaksanakan bagi membolehkan pihak berkuasa pengangkutan memantau kestabilan dan jaringan sambil mencari jalan mengurangkan kos. Di bawah sistem ini, jaringan dan reka bentuk ditentukan oleh pihak berkuasa pengangkutan sementara pengendali yang terpilih menerusi tender terbuka dan bersaing.

~Lagi pengangkutan awam. Jadi tahulah kita siapa kumpulan sasaran mereka.

6. Sebanyak RM750 juta diperuntukkan pada tahun 2010 untuk membasmi kemiskinan tegar di Malaysia dalam tempoh 5 tahun, RM500 juta untuk Jaringan Keselamatan Sosial untuk rakyat yang hidup di bawah paras kemiskinan yang telah dikaji semula (PLI), RM500 juta untuk pembangunan modal insan untuk keluarga miskin dan RM3 bilion untuk pembangunan keperluan asas di kawasan pendalaman dan Malaysia Timur.

~ Tampak menarik tetapi tidak dijelaskan secara terperinci. Nnti kita bezakan antara ini dgn yg skrg.

7. Sebanyak RM1.07 bilion akan diperuntukkan untuk Bonus Warga Emas. Sehingga RM3,000 akan disalurkan ke dalam akaun KWSP warga bekerja dewasa dan akan dibenarkan untuk pengeluaran segera jika pendapatan peribadi kurang daripada RM3,000 sebulan di bawah Program FairWage. RM1,500 akan diberikan kepada rakyat yang mahu mengubah suai kediaman (isteri tidak bekerja) dengan pendapatan pasangan tidak melebihi RM3,000 sebulan.

~ Bonus warga emas? Hahah. Kelakarlah. RM 3,000 KWSP utk warga bekerja dewasa? Tidakkah DAP tahu tak semua warga mempunyai KWSP? RM 1,500.00 utk ubahsuai rumah? Apa sgt boleh buat dgn RM1,500.00. Takat boleh beli batu simen ja.. Mekanisme pemantauan macamana? nnti jadi mcm skim KWSP komputer peribadi.

8. Bagi membantu rakyat negara ini membiayai kos sara hidup yang semakin meningkat, terutama di bandar besar, kami mencadangkan RM15,000 pendapatan boleh cukai dikecualikan cukai, dengan RM15,000 seterusnya dikenakan sebanyak 7 peratus. Pada masa ini, hanya RM2,500 pertama sahaja dikecualikan cukai manakala RM2,500 seterusnya dicukai pada kadar 1 peratus. Sebagai tambahan, kami mencadangkan raga cukai pendapatan dinaikkan daripada RM150,000 kepada RM300,000.

~ Teruja jugak mendengar cadangan ini. Tetapi mmg kerajaan pusat telah mengumumkan penurunan cukai 1%. Jika diteliti dgn lebih tumpuan masih bercakap tentang penduduk bandar. Dengan perlaksanaan pengecualian cukai RM 15,000 pertama akan menyebabkan kerajaan akan kehilangan sejumlah besar sumber kewangan. Tapi apa depa kisah sebab pada DAP itu kerajaan pusat. Asalkan mereka dapat 20% dr cukai seperti point 1 pun dah cukup utk depa makan.

9. Memaktubkan penggunaan lebihan pendapatan minyak dan gas dengan sekurang-kurangnya 20 peratus daripada lebihan bayaran disalurkan kepada Khazanah Nasional Berhad untuk tujuan kapasiti baru dan pembinaan keupayaan dalam sektor utama antaranya Tenaga Boleh Diperbaharui dan Kecekapan Tenaga (RE&EE) dan Teknologi Hijau; sekurang-kurangnya 20 peratus lebihan bayaran akan dimasukkan ke dalam Dana Stimulus Nasional yang bertujuan melonjakkan perbelanjaan fiscal dan menyediakan bantuan kewangan kepada rakyat semasa kegawatan ekonomi di bawah skim baru, Malaysia Reversed Bonus dan Special Risk-sharing Initiative (SRI) dan sekurang-kurangnya 20% daripada lebihan bayaran akan dilaburkan dalam pembangunan sumber manusia, terutama dalam Pendidikan dan Latihan.

~ Lebihan pendapatan? Adaka lebihan pendapatan? Point sembilan ini agak menarik tapi rasanya kerajaan yg sedia ada telah bagi cadangan yg lebih menarik dr itu.

10. Peruntukan sebanyak RM25 bilion bagi membeli semula PLUS Expressways dan pemegang konsesi lebuhraya bertol yang mengaut keuntungan melampau dan tidak berpadanan dengan risiko dan modal yang dilaburkan. Pembelian semula itu akan dilakukan menerusi penggubalan Akta Kontrak Tidak Adil untuk memastikan ketelusan proses, di samping menilai semula konsesi lain seperti Pengeluar Tenaga Bebas (IPP) , konsesi air, perkhidmatan pengurusan hospital, penswastaan stor perubatan kerajaan dan ujian perubatan pekerja asing.

~ Yap. Katanya buat kontrak terbuka. Tetapi sehingga sekarang baik di Pulau Pinang mahupun Selangor tidak semua sistem tender terbuka dilaksanakan. Dgn pembelian semula PLUS & bbrp highway satu persoalan timbul ? 'Maintainance' lebuhraya siapa yg akan tanggung? Mungkin ini salah satu point yg DAP lupa kot. Cakap ajalah DAP nak semua tender & kontrak ditender semula tanpa ada syarat kerajaan yg mensyaratkan kontraktor bumiputera diberi keutamaan.

11. Membina persekitaran pembelajaran bertaraf dunia untuk anak-anaki muda Malaysia dan pelajar dengan sejumlah RM43.3 bilion diperuntukkan untuk pendidikan dan latihan, yang merangkumi 23.8 peratus daripada Bajet 2010 keseluruhannya. Pada masa yang sama, pembangunan perbelanjaan akan ditingkatkan secara beerti dengan RM13.69 bilion daripada RM10.07 bilion.

~ Persekitaran pembelajaran bertaraf dunia? Kita dapat tahu siapa yg 'benefit' paling banyak dengan polisi ini. Semestinya persekitaran pembelajaran di kawasan bandar sahaja.

12. Skim dana bantuan pendidikan pra-siswazah JPA luar negara sebanyak RM60 juta diperuntukkan untuk semua pelajar terbaik SPM untuk pengajian pra-universiti tanpa syarat untuk lebih 4,000 pelajar, lebih ramai berbanding 1,500 pelajar pada masa ini, sementara RM500 juta diperuntukkan kepada sekurang-kurangnya 1,000 pelajar pra-universiti yang telah mendapat tempat di university ternama luar negara dengan keputusan cemerlang. Sebagai tambahan, sebanyak RM200 juta akan diperuntukkan kepada pelajar pra-universiti ternama yang datang dari keluarga miskin.

~ Jika diteliti JPA hanya mensyarat semua pelajar terbaik SPM tanpa syarat. Maksud DAP syarat miskin, luar bandar, bumiputera, sabah & sarawak, & kecermelangan kokurikulum tidak lagi diambil kira. Jadi jika sekarang 80%-90% pelajar JPA adalah mengambil kira syarat tersebut maka paham-paham jelah siapa yg bakal dapat biasiswa ni...

13. Bagi memberi kedudukan lebih baik kepada IKS, DAP mencadangkan peruntukan RM100 juta untuk membantu dan mengukuhkan kerjasama antara university tempatan, IKS, awam dan pusat kajian swasta manakala RM250 juta diletakkan untuk memberi bantuan kewangan kepada syarikat baru.

~ Done that.

14. DAP akan mencadangkan peruntukan RM50 juta sebagai geran berpadanan sehingga RM250 seisirumah untuk memasang CCTV dan RM25 juta lagi untuk pemasangan CCTV untuk syarikat IKS di kawasan yang berisiko tinggi.. Regimen RELA akan dimansuhkan dan diganti dengan pasukan Polis Masyarakat dengan peruntukan RM67 juta di bawah tadbiran Pihak Berkuasa Tempatan.

~ Geran RM 50juta utk CCTV? Siapa agaknya yg pakai CCTV? Orang kampung ka orang bandar? RELA yg byk berjasa mahu dimansuhkan & diganti oleh Pihak Berkuasa Tempatan yg rata2 akan dikuasai oleh DAP. Hilanglah mata pencarian petugas2 RELA.

15. RM 240juta kepada NGO utk isu seperti alam sekitar, NGO wanita, penghapusan kemiskinan @ utk kurang upaya.

~ Tampak menarik tetapi baik di'chanel' duit itu melalui kementerian masing2. Taknak pulak duit yg dicadangkan jatuh kepada NGO yg pro-pakatan yg byk kontraversi seperti SIS.


Yang amat menyedihkan dikala DAP mengeluarkan budget tersebut rakan-rakan Pakatan senyap membisu tanpa satu bicara. Seolah-olah meletakkan tanggungjawab bajet negara kepada DAP yg tampaknya lebih berkaliber dalam merancanakan ekonomi Negara.

Maka betullah apa yg ditelaah oleh orang ramai yg mengatakan ketua kepada Pakatan Rakyat merupakan DAP bukannya PKR @ PAS sepertimana yg digah-gakkan oleh penyokong masing-masing.

Apa2 pun bajet ini juga menunjukkan yg DAP belum bersedia utk meneraju negara. Bila baru-baru ini DSAI memperli kerajaan kenapa tidak menyentuh budget untuk tentera. Maka budget DAP lagi teruk kerana tidak langsung menyentuh perihal Ketenteraan, Bajet Polis, Pertanian, SME & lain-lain. Cuma DAP lebih tertumpu kepada BANDAR, Bandar, BandAR, BanDAR & BanDAR.
p/s: Maklumlah org bandar ja yg bnyk sokong depa.
comments

Oct 29, 2009

Sidang Lawak DUN PR Perak

Dah lama tak tgk lawak jenaka orang dewasa. Kadang-kadang kita lihat dari jauh begitu geli hati melihat gelagat anak-anak kecil. Tapi sekarang dah tak payah jauh utk melihat aksi geli hati. Tunggu ja dalam TV3 @ malaysiakini @ lain-lain media. Kita tunggu saja sidang DUN PERAK. Kita lihat sampai lama mana PR boleh bertahan dengan lakonan yg kelakar & menggelikan hati.

Teringat macam tengok kanak-kanak kecil main pondok-pondok @pun main kampung-kampung. Dimana mereka berangan-angan menjadi Raja, Sultan, Ketua kampung & sesetengah jadi bendahara & lain-lain.

Fikir-fikir balik, lawak pun ada kelakar pun ada. Tapi apa-apapun sekurang-kurangnya masih ada pelakon-pelakon ni setia setiap dua ke tiga bulan untuk menghiburkan rakyat.

Kepada ADUN BN. Syabas. Anda lebih matang dr mereka & lebih cool dari sidang sebelumnya.

Kepada ADUN PR. Udah-udahla. Sultan dah perkenan MB & Kerajaan Perak BN. Kamu cabar di Mahkamah pun kalah. Mahkamah pun dah putuskan BN Kerajaan Sah Perak. Juga dah putuskan Sivakumar Speaker haram. Jadi apa tunggu lagi. Cukup-cukuplah buat lawak.

p/s: Lepas ni Raja Lawak pun susah nak cari makan. comments

Oct 28, 2009

Perspektif Budget 2010 ~ Kesan Kepada Individu


Minggu lepas buat pertama kalinya Dato' Seri Najib telah melaksanakan salah satu tanggungjawab sebagai Perdana Menteri dgn mengumumkan budget 2010. Bukan disini untuk mengulas dengan amat 'detail' budget tersebut cuma mahu memberikan pendapat berhubung budget yg diketengahkan.

CUKAI INDIVIDU

Sejak sekian lamanya rakyat marhain amat lama tidak mendapat faedah secara langsung oleh Kerajaan. Maka tahun depan merupakan tahun yg amat bertuah untuk rakyat. Beberapa penurunan cukai & kenaikan pelepasan cukai bakal menambahkan pendapatan isi rumah.

Antara berita baik kepada pembayar cukai adalah pelepasan diri dinaikkan sebanyak RM 1,000 daripada RM 8,000.00. Pelepasan KWSP + Insuran ditambah RM 1,000 & juga penurunan cukai individu dibawah RM 100,000 pertama daripada 27% ke 26%.

Tidak lupa juga pengecualian jalur lebar yg bakal dinikmati oleh semua bloggers. Hehehe. Cek amat berterima kasih kepada DSN kerana bakal menerima secara langsung faedah budget tersebut.

CAJ RM 50.00 KAD KREDIT

Mungkin ramai yg mengeluh @ khuatir tentang perlaksanaan caj tersebut oleh kerajaan. Jika diteliti terdapat lebih kurang 11.1 juta kad kredit dikeluarkan. Kita sudah sedia maklum bahawa bank telah mendapat byk untung drpd penggunaan kredit card. Caj yg melampau sehingga 18% setahun telah cukup untuk menanggung RM 50.

Dalam kerajaan melaksanakan caj RM 50.00 tersebut terdapat persoalan siapa yg bakal membayarnya? Persoalannya samaada pengguna @ bank sendiri. Kepada mereka yg agak biasa dgn sistem perbankkan maka kita dapat simpulkan bahawa yg akan menanggung RM 50.00 akhirnya adalah pihak bank.

Kerana? Dalam dunia perbankkan yg amat kompetitif bank tidak berupaya hilang pelanggan hanya dgn RM50.00 maka mereka akan 'absorb' caj tersebut. Pada hemat cek, kerajaan amat cerdik dalam menjana pendapatan 'baru'. 11.1 juta x RM 50 ~ RM 555 juta. Pendapatan yg diterima cukup utk menampung pengecualian cukai-cukai tertentu utk individu.

Jadi janganlah kita risau sangat pasal caj RM 50.00. Kalaulah bank masih suruh kita bayar maka mari kita pakat ramai-ramai potonglah kad tersebut. Lagipun kita pun tahu kadang-kadang ada kad kredit pun macam satu penyakit.
comments

Oct 20, 2009

Cadangan Jambatan Ke Langkawi? ~

Dua tiga hari ini Langkawi kecoh dgn cadangan Ketua Bahagian Langkawi yg cadangkan jambatan ke tanah besar Malaya. Tak paham jugak la idea mana Ketua Bahagian ni ambik tapi sebagai seorg YB & berstatus IR adalah amat tidak wajar idea ini diketengahkan. Dikala itu juga idea tersebut ditolak mentah2 oleh Tun Mahathir yg amat sinonim dgn Langkawi. Buat malu sahaja.

Baik di suratkhabar, blog depakata juga blog2 lain bercambah maklumbalas pasal cadangan ni. Sempat rakan drpd Pembangkang telefon cek & bertanyakn soalan cepu mas tersebut. Al-maklumlah dikatakan atas permintaan 'penduduk langkawi' katanyalah. Penduduk manalah gamaknya ? Cek hanya mampu tergelak kecil. BUkan apa. Jambatan yg tah berapa meter tu pun tak siap-siap (Kuah) lagi nak mintak jambatan sampai tanah besar. Dahla tu sapa pulak kontraktor yg buat jambatan kat Kuah tu. Hehe :)

Dah pulak jadi bahan ketawa org2 PAS kat Kedah. Walaupun depa pun tak cerdik mana tapi kalau idea datang dr mereka ni cek dapat terima tapi datang dr Ketua Bahagian yg status Ir kecewala jugak. Idea mmgla tampak menarik tapi tak fisible dgn keadaan. Ni lebih kurang macam idea nak buat 'sawah atas bumbung rumah'. Dengar macam logik tapi tak relevan.

Ada baiknya mintak tambahkan kapal pengangkutan ka, penumpang ka, Tongkang ka & lain-lain. Lagi relevan. Buat jambatan bukannya murah. Makan Billion RM. Tu tak campur itu ini dgn mark-up price dll.

Cukup-cukuplah, baik 'concentrate' macamana nak satu padukan UMNO Langkawi. Bulan dah naik tinggi mata lebam dah pasang pasak. UMNO Langkawi dibuai mimpi lagi.

p/s: Cek terjumpa MP Langkawi kat airport baru ni & tanya ada apa komen ka? Dia boleh gelak ja.. Paham-paham jelah., comments

Oct 13, 2009

Apo Keno Jang ~ PAS Negeri Sembilan Bagan Pinang

Majoriti 5000+ lebih. Tu dia. Punyala banyak. Dalam berbagai-bagai taktik pihak PAS mencalar kredibiliti Isa Samad & juga BN akhirnya taktik tersebut makan diri. Cek kesian tgk PAS terkinja-kinja seorang diri berkempen sedangkan yang lain dok senyap menyendiri. Tapi cek rasa ini taktik sebenarnya supaya mudah sikit PKR nak mintak kerusi tu dari PAS untuk bertanding pada PRU depan. Maklumlah performance PAS terlalu teruk di sini. Kepada BN.. jgn seronok sgt, sebab ini mungkin jugak taktik PKR. Mana tau bukan ?

Jadi sahlah yg sebenarnya rakyat tidak sukakan taktik menjatuhkan peribadi lawan, taktik samseng ala mat rempit & juga taktik provokasi keterlaluan yg memperlihatkan seperti ada perang saudara di Bagan Pinang. Nampak sangatlah Islam yg cuba dibawa oleh PAS seperti ekstrimist ala puak Sunnah & Sunni di Iraq yg sanggup mengistiharkan jihad terhadap saudara Islam sendiri. Jgnlah dinafikan pulak sebab sms yg diterima bukan dr orang lain tetapi dari KETUA PEMUDA PAS sendiri.. Macam Karpal Singh cakap pada Anwar. Bertaubat! Nauzubillah himinzalik.. Masyallah..

Taktik utk menjemput Ustaz' daripada DAP & PKR seperti Gobalakrishnan juga nampaknya makan diri. Mungkin kalau org di Bukit Gantang & Permatang Pasir boleh terima Ustaz-ustaz seperti ini tapi di Bagan Pinang nampaknya org Islam/ Melayu yg sering dikatakan mudah diperbodohkan (warga tentera) nampaknya lebih tahu hukum hakam & lebih cerdik. Syabas orang Bagan Pinang.

Apa-apa pun org-org PAS patut buat muhasabah diri & berfikir kenapa pengaruh PAS makin merosot dikalangan umat Islam meskipun dikatakan makin famous dikalangan bukan Islam?

Cakap-cakap seperti Nik Aziz & bbrp pimpinan PArti yg seperti biasa menyalahkan pengundi & lain-lain dikatakan seperti tidak menerima hakikat yg sebenar kekalahan teruk PAS. Setidak-tidaknya Harakahdaily lebih open utk mempamerkan pendapat yg mengakui kekalahan teruk PAS. Apa-apa pun nasi sudah menjadi bubur. Rakyat baik bukan Islam @ Islam telah melihat sendiri talam dua muka PR. Untuk mengembalikan momentum bagi menghadapi PRU-13 amat sukar utk PR.

Apa tunggu lagi buatlah Parti gabungan secepat mungkin. Lepas tu baru orang nampak PKR, DAP & PAS serius utk menjadi alternatif kepada BN. Jangan banyak alasan lagi, rakyat bukannya bodoh..

p/s: Syabas UMNO & BN atas kemenangan. Cuma jgn lupa darat dah laa. Buat kajian, lebih mesra rakyat & jgn dilupakan rakyat. Selesaikan kemelut komponen parti & Insyallah mudahla jalan BN.. comments

Oct 9, 2009

Bagan Pinang ~ Inikah Masa depan Melayu?


Malam semalam kita dikejutkan dgn pergaduhan yg berlaku jam antara jam 1.00-3.00 pagi. Difahamkan kononnya pergaduhan tersebut berpunca daripada salah faham diantara penyokong UMNO & penyokong PAS atas satu sebab iaitu pasal bendera. Seperti biasa tudingan jari bermula diantara PAS & UMNO angkara siapa.

Yang PAS mengatakan pihak UMNO yg bertanggungjawab (berdasarkan baju org2 yg menyerang dikatakan memakai baju pemuda UMNO seremban) & UMNO pulak mengatakan ini merupakan sabotaj drpd pihak PAS utk menarik simpati rakyat & juga untuk mengerahkan lebih ramai pemuda seluruh negara turun ke Bagan Pinang. Kenapa?

Kerana kita sudah sedia maklum yg jentera PAS di Bagan Pinang amat lemah sekali & dilihat seperti hanya PAS yg berjuang dalam PRK ini. Dimana rakan-rakan PR seperti PKR & DAP.

Jawapannya mudah iaitu Dato Seri Anwar tiada di Negara ini dalam usaha mencari sokongan Amerika Syarikat (dalam rangka lawatan bertemu Al-Gore) manakala DAP pula sibuk mengeluarkan budget Negara yg intipati tersebut cukup mencurigakan & berunsur utk menidakkan hak org keistimewaan org Melayu (cek akan ulas soal budget DAP in next article).

Persoalan yg ingin dibangkitkan adalah bukan utk mengupas siapa salah siapa benar? Tetapi utk mengulas isu perpecahan org Islam amat membimbangkan sehinggakan soal bendera & papan tanda pun kita boleh bergasak sesama sendiri. Lebih sedih bila PAS dgn UMNO bergaduh yg pada dasarkan kita sama-sama umat Islam. Bagaimana kita sudah sampai ke tahap ini?

Dikala org Melayu asyik berkempen di Bagan Pinang dimana parti komponen BN lain? Dimana DAP & PKR? Ini mengingatkan seperti demo haram membantah ISA beberapa bulan lepas. Semua yg hadir org Melayu & Islam. Dua tiga kerat ja bangsa lain. Nampak sangat taraf org Melayu adalah pencacai dalam PR.

Yang lebih sedih bila Ketua Pemuda PAS mengeluarkan sms & menyeru dilakukan jihad terhadap UMNO. Masyallah. Jihad! Ini terlalu berat bunyinya. Ustaz sorang ni tak tahu ka apa maksud jihad. Adalah menjadi satu sejarah dunia bila dek kerana pergaduhan disebabkan bendera pun boleh diseru jihad. Yg lebih kelakar bilamana DAP memperbodohkan PAS dgn berbagai2 isu tak pulak diseru jihad.

Jika inilah tanda2 kejatuhan org Melayu & saya takkan terkejut jika satu hari nanti PR memerintah negara bertunjangkan DAP. Dimana yg melaksanakan perintah DAP, pentadbirnya PKR, manakala PAS perlaksana a.k.a pencacai. Pada waktu itu merempatlah org Melayu di Negara sendiri dek kerana tidak bersatu atas satu tuntutan Agama kerana perbezaan politik..

p/s: Waktu tu gigit jarilah..

Wallahwaqlam.

comments

Oct 5, 2009

Jangan Ingat kami Bodoh ~ Warga Tentera PRK Bagan Pinang N31

Sungguh meriah Bagan Pinang sejak akhir-akhir ini. Rezeki dikira melimpah ruah kepada para peniaga & pengusaha Hotel. Secara tiba-tiba warga tentera diberi perhatian secara amat besar. Jarang nampak warga tentera diberi perhatian sehingga berlebihan oleh orang-orang Pakatan Rakyat.

Secara tiba-tiba pemimpin Pakatan Rakyat amat prihatin kepada warga tentera sehinggakan terdapat cerita-cerita lawak bodoh dalam internet. Cerita-cerita PAS & PR semacam bodoh sangat warga tentera. Mungkin orang-orang PAS lupa yg warga tentera adalah warga yg telah lama berkhitmat & tak kenal apa itu perasaan takut. Jadi janganlah diperbodohkan warga tentera yg mengatakan mereka dipaksa undi @ tidak. Amat kelakar melihat kenyataan Ketua Pemuda PAS yang berkata "Tidak mungkin pengundi kelas ini takut kepada ugutan dan ancaman sebagaimana yang sering berlaku kepada pengundi - pengundi di kampung - kampung tradisi . "

Kenyataan seperti diatas menunjukkan betapa mereka memandang rendah warga tentera. Pihak PAS seperti melihat warga tentera mengundi dek kerana takutkan BN. Nauzubillah. Sedangkan warga tentera adalah mereka yg paling berani di Negara & menjadi front line utk mempertahankan negara bik ancaman dalaman @ luaran. Udah-udahlah.. Ini yang kita panggil taktik makan diri.

Lagi ditambah pula dgn kenyataan yg dinyatakan sendiri oleh Ketua Pemuda PAS lebih menggelikan hati bila dikatakan Kapten Major (B) Abu Bin Kassim. Rata-rata kalau orang tentera lihat kenyataan tersebut mesti geli hati sebab tak pernah wujud dalam tentera pangkat tu. Jadi nampak sangat PAS amat jumud bila berdepan dgn tentera sedangkan pangkat-pangkat dalam tentera pun tak tahu. Tah mana dapat info ada pangkat Kapten Major.

Feedback dari rakan-rakan tentera banyak yg cenderung kepada BN. BUkan kerana dipaksa tetapi atas legasi DS Najib semasa memegang tentera dahulu. Beliau banyak berjasa kepada tentera terutama utk meminta dinaikkan elaun Cola & elaun-elaun lain. Diwaktu DS Najiblah tentera diangkat ke satu taraf yg tinggi. Dalam pada itu Warga tentera masih ingat betapa mereka dipinggirkan oleh PR. Kadang-kadang dituduh menjadi balaci UMNO sebagai pengundi Hantu lagi.
~~~~

Dalam dok minum-minum kat kedai tepi laut terdengar percakapan dua warga tentera berkenaan PRK bagan Pinang. Lebih kurang beginila ceritanya.

Tentera A : "Huih, meriah jugak bila ada PRK ni. Yang UMNo bagi paper free Utusan dgn Berita Harian. Yang PAS pulak dok bagi berbagai-bagai keropok".

Tentera B : "Abih, ko ambik tak tak?"
Tentera A : "Dua-dua aku ambik. Yang syioknya yg pakcik petugas PAS tu dok kutuk awal-awal sebab aku dok pegang paper Utusan. Dia kata rasuah. Lepas tu dia hulur pulak keropok katanya oleh-ole dari PAS."

Tentera B : "Ko tak cakap apa ka?"
Tentera A : "Aku tanya jugak keropok ni bukan rasuah jugak ka? Dia jawab tak, sebab ni kira sedekah nak bagi merasa dari PAS yg mai dari luar. Aku cakapla jugak, rasuah jugak ni sebab nak suruh pangkah PAS. Lepas tu aku sambung pulak lagi. Sekurang-kurangnya rasuah UMNO bagi paper tak jadi darah daging tapi kalau PAS makan keropok jadi darah daging".

Tentera B : "Apa kata pakcik tu"
Tentera A : "Apa lagi terpinga-pingala pakcik tu. Tapi nasib baik dia tak ambik balik keropok yg dia bagi kat aku tadi, hihihi".
~~~

Komen dari warga Tentera :-

Kepada PAS. Cerita undi POs ni selalu berbunyi tapi selalunya tak konsisten. Pada waktu-waktu tertentu sahaja. Sama juga dgn keikhlasan utk membela nasib tentera. Kalau 'function' pun tak pernah datang. Apatah lagi sumbangan @ mengingati warga tentera di luar negara & di perantauan. Dimana PAS pada ketika tersebut. Sekurang-kurangnya UMNo melalui Bakti tidak pernah lupa utk menghantar sumbangan kepada warga tentera di perantauan.

P/s: Nampak sangat PAS tidak ikhlas utk memperjuangan warga tentera bilamana bila kita lihat dalam blog pas negeri sembilan sejak akhir-akhir ni lah byk cerita pasal warga tentera. Terlalu prihatin pulak nampaknya. Sampai senapang pun cuba nak dijadikan isu. Sedangkan blog tersebut telah wujud sejak 2005. Takdak pun nampak PAS bersungguh-sungguh menaikkan isu mengenai tentera. Kenapa sekarang ya?

Jadi sapa ikhlas sapa tak sebenarnya?
comments

Bagan Pinang ~ Pertarungan Bermula N31

Pertarungan sengit telah bermula. Medan pertarungan antara PAS & UMNO. Dimulai oleh pencalonan & kempen hangat yg akan berterusan sehingga hujung minggu. Tapi yg sedihnya sebab ia dicemari oleh insiden maki, hamun, ejek & provokasi kedua-dua belah pihak.
Melihat dgn keadaan yg semakin taksub ini menunjukkan yg penyokong2 kita semakin maju menjadi seperti penyokong2 kita di Indonesia.

Isu calon, isu pengundi pos & lain2 menjadi isu yg dimainkan. Disamping juga isu agama yg dimainkan oleh PAS & juga isu kempen pemimpin PR yg bukan Islam memetik hadis & al-quran menjadi bualan penduduk. Mungkin dek disebabkan penduduk Islam/ Melayu tidak pernah disajikan oleh kempen sedemikian maka dirasakan amat janggal kempen tersebut. Ia sebenarnya akan menjadi 'fire-back' taktik. Jadi kepada pimpinan PAS yg rasa kalau nak menang tu teguqla.. Tak semua org ataih pagaq suka kempen seperti ini.

Pada UMNO pulak, sudah2la jgnlah dok ulas soal calon diterima rakyat. Jgn jawab soalan yg wartawan tanya sebab kalau dijawab ia akan keluaq media. Jadi baik senyap & cakap takdak isu lain ka nak tanya.

Apa2 pun ini merupakan medan pertarungan yg menarik sebab ia merupakan kombinasi beberapa faktor kekuatan BN. Antaranya adalah undi Pos yg diwakili oleh sejumlah besar jumlah pengundian. comments

Sep 29, 2009

MIC, Makkal Sakthi, Kimma & IPF mana satu Pilihan Anda?


Sejak seminggu dua ni kita tertumpu kepada isu politik kaum India. Bermula dgn kedegilan MIC utk berubah bercampur dgn isu selipar & akhir-akhir ini isu 2-3 parti yg berpusu-pusu nak jadi jadi komponen parti BN. Kira masih berbisala jugak BN kerana disebalik kononnya kata-kata PR yg mengatakan BN hilang sokongan terdapat dua parti yg masih setia memohon utk menjadi parti komponen BN iaitu Kimma & IPF.

Saya nak ulas Kimma & IPF. Kedua-dua parti ini telah lama meminta untuk memasuki BN. Tetapi dek kerana kuatnya MIC 'dulu' maka BN merasakan tidak perlu ada satu lagi parti mewakili kaum India utk 'join' BN. Tetapi keadaan telah berubah. Disebalik nasihat PM Najib dalam perhimpunan Agong MIC agar MIC berubah tetapi tiada perubahan berlaku dalam pucuk pimpinan MIC.

Najib perlu cerdik utk menangani isu sokongan kaum India. Kaum India bukan tidak suka MIC yg byk berjasa tetapi 'menyampah' melihat Presiden Sammy yg terlalu lama memegang tampuk MIC. Ini yg menyebabkan byk sokongan telah lari dr BN ke PR. Sekarang jika dilihat byk masyarakat India telah merasakan tertipu oleh janji pembangkang. Maka bukaklah 'pintu' untuk parti yg ikhlas menganggotai BN setelah sekian lama seperti 'IPF' & Kimma. Tidak ada ruginya jika bertambahnya komponen BN jika ini strategi utk menarik kembali sokongan pengundi India. Soal perihal kerusi yg bakal diagihkan utk pertandingan mungkin tak jadi masalah. Ini boleh difikirkan kemudian hari.

Jika kita bandingkan IPF & Kimma masih menyokong BN walaupun BN tidak sepopular dulu. Bukan seperti parti PPP, Gerakan & SAPP Sabah yg bertindak sebaliknya bila BN tidak kuat. PPP & Gerakan bercakap cukup lantang mengugut utk keluar parti & SAPP pula menjadi bebas dek kerana BN kurang menyengat. Jadi adalah satu tindakan bijak jika SAPP Sabah digantikan dengan Parti yang setia seperti Kimma & IPF meskipun MIC akan 'terasa hati'. Pembersihan parti yg setia & tak setia perlu dilakukan utk menunjukkan yg BN tidak terdesak jika terdapat lagi parti yg berhasrat utk menjadi bebas kononnya @ beralih arah.

Masakan BN mahu melihat Kimma yg mempunyai lebih kurang 80,000 ahli menyertai PR @pun IPF yg juga mempunyai berpuluh ribu ahli. Bayangkn jika ahli2 tersebut yg kebanyakannya atas pagar menyokong BN.

Masa utk melihat is over. Sudah tiba masanya utk bertindak. Other Perspektif menyokong penyertaan Kimma & IPF ke dalam BN & mendesak agar Sammy Velu meletakkan jawatan. Cukuplah MIC bermimpi disiang hari tentang 'rebrandingnya'.
comments

Sep 22, 2009

Salam Aidilfitri Maaf Zahir & Batin

Other Perspektif mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin kepada Semua Rakan-rakan bloggers & para Pelawat..

Moga Hari Raya & Kedatangan Syawal yg diberkati menjadikn titik permulaan kerahmatan umat Islam di Malaysia.

Saya mendoakan kita dipertemukan atas dasar Ummah Islam & bersatu padu dlm menjadikan Negara kita aman Sejahtera Hendaknya.. Juga mendoakan kita disatukan akhirnya atas dasar Islam & perpaduan Ummah.. Insyallah

Salam Aidilfitri dr Other Perspektif kepada semua.. comments

Sep 16, 2009

Strategi pecah & perintah oleh PR


PERNAH dengar istilah strategi pecah dan perintah? Dalam ilmu politik dan sosiologi, pecah dan perintah (atau dalam bahasa Inggeris divide and rule; istilah asalnya dari bahasa Latin divide et impera) ialah satu strategi yang menggabungkan tiga elemen iaitu politik, ketenteraan dan ekonomi.

Ketiga-tiga elemen itu bergabung bagi menguasai dan memelihara kuasa yang ada dengan memecahkan pengaruh dan kuasa yang besar kepada kecil-kecilan. Ini akan mengakibatkan kuasa kumpulan yang berpengaruh atau berkuasa itu berkurangan, berbanding pihak yang melaksanakan strategi itu.

Secara praktisnya, strategi ini digunakan untuk mengelakkan kumpulan kecil ini bergabung dan membentuk kuasa yang besar (atau sebaliknya).
Strategi ini pernah dilakukan oleh pihak British ke atas Tanah Melayu. Memecahkan kaum-kaum dan negeri-negeri yang ada dengan meletakkannya dalam koloni dan sistem pemerintahan yang berasingan bagi memudahkan pihak Inggeris memerintah pada waktu itu.

Kemudian parti Perikatan, yang mengambil alih kekuasaan negara ini mengamalkan strategi itu apabila parti-parti yang mewakili kaum-kaum terbesar digabungkan - dengan mengetepikan parti-parti lawan yang enggan bersama mereka.
Perikatan kemudiannya ditukar menjadi Barisan Nasional (BN) dan strategi itu kekal berjaya sehingga hari ini, selama 52 tahun.

Ia bertahan kerana orang Melayu yang merupakan majoriti rakyat negara ini menguasai kuasa politik dan ketenteraan tanah air. Orang Melayu bergabung dengan kaum-kaum lain (Cina dan India) bagi membentuk satu kuasa yang kuat. Ia dibuat atas dasar hormat-menghormati dan percaya-mempercayai yang telah dimeterai atas ikatan Perlembagaan Persekutuan termasuk beberapa dasar yang dibentuk kemudiannya.

Walaupun ada sedikit masalah pertelingkahan kaum di pertengahan jalan, namun ia berjaya diselesaikan. Masing-masing lupa dengan perbezaan masing-masing dan semua pihak dalam pakatan itu berjaya menjana negara ini sehingga Malaysia di anggap negara yang makmur dan mewah.
Namun, apakah strategi 52 tahun itu masih mampu bertahan? Secara akademik ia sudah mulai lemah.

Strategi pecah dan perintah itu mulai gagal setelah kuasa politik yang dipegang oleh orang Melayu itu mulai berpecah. Melayu tidak sepadu dulu lagi. Mereka sudah berpecah kepada beberapa kumpulan. (Baca Cuit: Melayu bukan UMNO lagi, Melayu sudah minoriti (25 Mac 2009), ia mengandaikan Melayu sudah berpecah enam.
Pilihan raya umum ke-12 pada 2008 telah meletakkan satu petunjuk, yang tidak pernah terlintas di fikiran selama ini, yang orang Cina boleh menguasai kuasa politik di negara ini.
Ia hanya boleh berlaku jika orang Melayu berpecah. Orang Melayu yang marah, keliru, sakit hati secara protes tidak memberi undi kepada parti pemerintah, yang bangsa mereka sendiri menguasainya.

Protes itu secara tidak sengaja telah memberi petunjuk, yang parti berasaskan Cina seperti DAP pun boleh menguasai negara ini. Negeri-negeri yang dikuasai DAP pada pilihan raya umum lalu ialah Pulau Pinang, Perak, Selangor dan sebahagian besar Wilayah Persekutuan. Negeri Sembilan hampir-hampir dikuasai mereka. Jika Melaka dan Johor pun jatuh ke tangan DAP - maka sebahagian besar Pantai Barat 'emas' Semenanjung Malaysia akan dikuasai DAP.

Jika ia berlaku maka empayar DAP itu akhirnya akan menemui titik pertemuannya dengan abang mereka PAP dari Singapura. Apa seterusnya berlaku, belum terlintas lagi di fikiran, namun teorinya mungkin sudah boleh di agak.
Secara akademik, ia tidak mustahil berlaku. Melihatkan perkembangan semasa ia memang boleh berlaku. Jika perkembangan itu membawa kepada pilihan raya umum ke-13 kelak, maka Melayu sudah boleh menjangka nasib mereka. Hasil strategi tidak putus asa pembangkang, mereka telah berjaya mewujudkan beberapa puak yang bertelagah di kalangan orang Melayu.

Orang Melayu pula dalam masa yang sama terlalu ego dengan pegangan dan fahaman masing-masing. Melayu UMNO, Melayu Pas, Melayu PKR dan segelintir Melayu DAP terlalu taksub dengan ideologi kemelayuan, keislaman dan keadilan mereka.
Orang Melayu tidak sedar yang mereka sedang diperkotak-katikkan untuk membenci antara satu sama lain dan antara sekutu-sekutu yang dulunya bersama mereka.

Tiba-tiba orang Melayu bermusuh dengan orang Cina dan orang India. Sama ada ia disengajakan atau tidak atau wujud permainan dalaman atau luaran itu tidak pasti, tapi usaha-usaha untuk mewujudkan kebencian antara Melayu dan kaum-kaum lain semakin nyata sekarang.
Strategi pecah dan perintah serta pecah dan tawan (divide and conquer) kini berada dalam tangan pihak pembangkang. Mereka sedang bermain dengan strategi itu. Mereka sedang menguasai keadaan dengan sebaik mungkin. Orang Melayu yang tidak sedar dengan permainan itu turut serta dalam percaturan itu. Mereka gagal melihat muslihat di sebaliknya.

Strategi yang sama pernah dimainkan oleh sebuah pihak luar dan ia berjaya. Pihak yang dominan berpihak dengan satu kumpulan minoriti untuk mengetepikan satu lagi puak yang majoriti sedikit daripada puak minoriti itu. Kedudukan tinggi diberikan kepada puak minoriti itu dengan alasan puak majoriti tidak berupaya memegangnya. Sedikit demi sedikit puak yang ditekan itu terpaksa beralah. Akhirnya sehingga hari ini puak majoriti itu terpaksa melukut di tepi gantang. Ia adalah satu model strategi pecah dan perintah yang cukup licik untuk meminggirkan satu-satu puak.

Orang Melayu kini sedang mengalami proses tersebut. Kita sedang bermusuh dengan orang Cina yang pernah bersahabat baik dengan kita. Kita sedang bermusuh dengan orang India yang pernah bersahabat karib dengan kita. Tiba-tiba semua ini berlaku secara serentak. Orang Melayu sedang bermusuh dengan semua orang.

Ditambah lagi, ada pula pihak-pihak bermain dengan perang psikologi dengan sengaja menuduh orang Melayu adalah kaum yang rasis dan perlu dilawan habis-habisan. Golongan ini tahu apa yang mereka sedang mainkan. Suasana baik itu perlu dipecahkan kerana selagi perikatan itu kuat, pakatan tidak boleh berbuat apa-apa.
Di masa pengundi-pengundi Cina (dalam pilihan raya kecil) lari dari kerajaan pemerintah kerana melihatkan mereka ada advantage ekoran pilihan raya umum ke-12 lalu, orang India pula cuba dilaga-lagakan dengan Melayu.
Sama ada ini kebetulan atau tidak, kita tidak tahu. Tapi jika betul dan akhirnya orang India juga lari dari Melayu, maka pada masa itu gabungan peratusan undi Cina dan India akan menjadi penentu kepada kuasa politik tempatan. Orang Cina dan India akan bergabung untuk mengetepikan Melayu.

Tanpa disedari, para strategis ini (dalaman atau luaran) sedang mengatur strategi baru. Setelah melihat permusuhan Melayu-Cina-India sudah berjaya diwujudkan, mereka kini menuju kepada kumpulan yang lain pula. Mangsa seterusnya ialah anak-anak negeri dan etnik pribumi - Orang Asli, pribumi Sabah dan Sarawak.

Jika itu juga berjaya dan apabila kumpulan itu pula mula membenci orang Melayu atau orang Melayu juga membenci mereka, maka ia adalah penamat bagi segala-galanya. Orang Melayu pada masa itu akan turut melukut di tepi gantang.

Strategi pecah, perintah dan tawan oleh pembangkang nampaknya sedang berlangsung dengan sempurna. Ia adalah permainan taktikal dan akal. Yang alpa akan tewas.

Anaklangkawi :-

Samaada kita sedar @ tidak strategi ini sedang berlangsung. Inilah bahana bila umat islam tidak bersatu padu. Secara langsung @ tidak kita diperkotak katikkan dr kedua2 pihak & saya melihat trend tersebut tidak akan berakhir dalam jangka masa terdekat.

Melihat keadaan PAS yg menolak tuntutan Al-quran & Hadis utk bersatu adalah amat mendukacitakan. Juga melihat kepada keadaan komponen parti MIC, MCA & PPP seolah-olah menunjukkan mereka seperti sengaja tidak mahu berubah ke arah yg lebih elok justeru akan menyebabkan sokongan bukan Melayu berkurangan terhadap BN. Apa susah elok @ tidak tempat pasti diberi kepada mereka.

Kita tunggulah akibatnya di masa akan datang utk anak & cucu kita. Satu sahaja taktif utk menyekat strategi pecah & perintah ini. Iaitu pastikan Kerusi UMNO akan hanya dilawan oleh PAS & kerusi PAS hanya dilawan oleh Kerusi UMNO. Maka ini akan menyebabkan mereka akan sukar utk melaksanakan strategi tersebut kerana mereka tahu jika sesuatu yg tidak dijangka berlaku insyallah kedua2 Parti tersebut akan bersatu seperti 1969.

Insyallah. Saya doakan terdapat pihak dari kedua2 parti mengetahui & take note ttg strategi ini. Jgn kelak kita menumpang di Negara sendiri.
comments