Mar 2, 2009

Langkawi sasar 2,000 usahawan baru


Sinar Harian 1/3/09
Langkawi sasar 2,000 usahawan baru

KUAH - Langkawi mensasarkan seramai 2,000 usahawan baru bakal dilahirkan menjelang tahun hadapan. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuah, Datuk Ir Nawawi Ahmad meminta pemimpin Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) menyalurkan bentuk maklumat bantuan kepada masyarakat setempat.

Namawi berkata, Langkawi adalah lubuk emas bagi sebarang bidang perniagaan memandangkan pulau ini sering dikunjungi pelancong dan mendapat jolokkan pulau bebas cukai. Menurutnya, setiap tahun sebanyak RM1.4 juta aliran wang berlegar di Langkawi hasil daripada aktiviti perniagaan. “Oleh itu saya menggesa, JKKKP merebut peluang ini dengan membuka bidang perniagaan baru dan berpotensi.

“Sepanjang tahun lalu, seramai 1,700 usahawan dilahirkan dalam perniagaan kecil dan sederhana, (IKS),” katanya ketika mengadakan lawatan ke Pulau Tuba. Nawawi berkata, bidang baru yang boleh diceburi adalah penternakan ketam nipah dalam kotak fiber dan sarang burung.

Menurutnya, ketam batu dan sarang burung mempunyai masa depan cerah dan nilainya amat tinggi di pasaran ekoran sukar diperoleh di tempat lain. “Bidang sarang burung ini memberi pulangan keuntungan lumayan terutamanya dalam pasaran masyarakat Cina yang gemar membelinya untuk keperluan kesihatan dan perubatan,” katanya. Menurut Nawawi , dengan adanya industri baru ini, ekonomi Langkawi akan lebih mantap dan kehadiran pelancong akan bertambah serta menjadi daya tarikan baru.

“Kami berharap JKKKP sentiasa prihatin dengan bentuk bantuan yang ditawarkan sama ada dari Mara, Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) atau Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama). “Segala maklumat bantuan ini boleh diperoleh daripada pejabat ADUN dan proses permohonan boleh dikemukakan bagi mendapat surat sokongan,” katanya.
----------

Other Perspektif :-

Ulasan yg cukup menarik dibaca. Tetapi diharapkn bukan hanya ckp2 kosong tanpa isi. Langkawi perlukan pemimpin yg boleh deliver bukan hanya berckp indah tanpa tindakan. YB perlu memikirkan sedalam2 apa yg dijnjikan sewaktu pilihanraya baru2 ini & juga yg lepas. Jgn jadikan tidak mempunyai jawatan sbg alasan utk tidak berkhitmat kepada masyarakat.
Apa2pun, anak2langkawi akan menilai rancangan YB dan berharap agar terlaksana.

Cadangan :-

Penternakan ketam dlm kolam fiber tidak significant di langkawi. Knp perlunya penternakan ketam tersebut sedangkn bumi langkawi luas dgn kawasan2 laut yg boleh diusahakan. Misalanya di Kuala Melaka. Dikawasan jambatan & pemecah ombak yg merentasi dr Kuala Melaka sehingga ke Pantai Cenang. Kawasan tersebut perlu diberi perhatian sewajarnya oleh YB & laksanakn penternakan Ketam secara berkelompok supaya dpt dimanfaatkan oleh rakyat setempat.

Perlu diadakan reseach utk mengetahui adakah burung layang2 di Langkawi mempunyai nilai yg tinggi utk investment. Mungkin telah ada penternakan burung layang2.. ttp jika rakyat langkawi mengambil inisiatif utk membuat sarang burung siapa yg hendak membelinya. Perlu adanya perbincangan & perancangan secara kolektif supaya jika bisness sarang burung hendak dilaksanakan besar2. Perlu juga diingat masalah pasaran & pembelian. Selalunya kita mempunyai masalah utk pembelian sarang. Ini telah berlaku oleh pengusaha2 di Terengganu misalnya. Saya cadangkn kepada YB buat homework & berckp berdasarkan perancangan yg teliti. Kerana modal utk kedua2 cadangan YB melibatkan kos yg banyak..

p/s: Hanya cadangan & komen dr anaklangkawi. Knp website x update2 lagi noo.. comments

No comments:

Post a Comment