Mar 22, 2009

Akta Perikanan tidak relevan - Berita Langkawi


KUAH - Timbalan Ketua Pengarah Perikanan Malaysia (Operasi), Suhaili Lee berkata, Akta Perikanan 1985 kini sudah tidak relevan dan dalam proses pindaan mengikut peredaran semasa. Menurutnya, akta itu tidak diubah keseluruhannya, cuma mengambil kira beberapa faktor berkaitan dengan kehidupan marin dan perairan air tawar.

Menurutnya, kali terakhir pindaan kepada akta itu dibuat pada 1993. “Keadaan ekologi dan perairan telah berubah dan kehidupan juga semakin kompleks, oleh itu pindaan yang dilakukan mengambil kira segala faktor,” katanya selepas merasmikan Pameran Alam Akuatik Penyu Spesies Terancam di Malaysia yang berlangsung di Underwater World Langkawi.

Suhaili berkata, melalui pameran ini, kesedaran dapat diwujudkan terutamanya dalam kalangan pelajar sekolah. Menurutnya, antara spesies yang terancam dan berada di peringkat kritikal adalah ikan jenis jerung paus.

“Pada tahun 80-an ikan ini memang banyak di perairan negara namun menjelang 90-an habitat dan spesies itu menjadi berkurangan,” katanya. Beliau berkata, antara hidupan marin yang juga terancam adalah penyu ajar, penyu karah dan dugong.

“Selain itu hidupan laut seperti paus gergasi dan gamat akan diberi perhatian supaya spesies ini juga tidak terancam. “Kami sentiasa mengumpulkan maklumat berkenaan hidupan laut ini, contohnya penyu, kami ada empat tempat bagi pemuliharaan baka penyu di Malaysia dan sejak 1965 sehingga 2007 sebanyak 192 juta ekor telah dilepaskan cuma 1 peratus yang bertahan,” katanya.

Pada pameran itu, beliau turut melawat koleksi tulang ikan lumba-lumba, dugong awet, ikan paus dan pelbagai spesies penyu. Pameran ini adalah kerjasama :Jabatan Perikanan Malaysia sehingga 31 Mac sempena musim cuti sekolah.
----
Other Perspektif :-

Untuk pengetahuan pembaca, gamat yg senonim utk Langkawi adalah amat jarang boleh dijumpai lagi di Pulau Lagenda ini. Perkembangan yg berlaku telah menyebabkan 'kepupusan spesis gamat' di peraian ini. Hanya sebilangan kecil boleh dijumpai jika dibandingkan pada waktu dahulu dimana anak2 kecil boleh mengutip gamat di sekitar Pantai Cenang & kawasan berbatu Pantai Kok.

Kebanyakan minyak gamat yg dibuat dilangkawi adalah hasil belian (raw item) dr Siam. Tetapi gamat asli masih boleh diperolehi & dibuat pada kuantiti yg sedikit. Apa2pun tiada apa sbb yg menjadi persoalan kerana yg penting adalah kualiti penghasilan ubat-ubatan gamat yg dibuat berdasarkan 'ilmu' org2 Langkawi.
comments

2 comments:

  1. mind if i say something?....
    If you have time,.. go to pantai kok fisherman jetty, than ask them how's their catch lately.
    I'm not a fisherman, but always go with them as my hobby is fishing. did you realise that even the "temenung" price is jumping from Rm4 to Rm12 lately?.....
    did you know that it's hard to get "ikan baja"?..
    what happened? did our fisherman didn't do their work or there's no more fish around.....

    If you have time, ask 'bang cha'... the local fisherman with his 3 awak-awak what happened to his 'tuas'...

    thank's
    wildandaman
    not langkawian,..
    but feel's like home.

    ReplyDelete
  2. excellent info..
    i'll do that.. great to know there's someone from my hometown..

    ReplyDelete