Feb 6, 2009

Redha & Akurlah Dgn Keputusan Sultan Perak.

Keputusan Tuanku Sultan tidaklah mengejutkan. Malahan telah dijangka perkembangan ini dilihat drpd apa yg berlaku di Perak.

Pakatan Rakyat

Sepatutnya PR perlu redha dgn apa yg berlaku & akur dgn keputusan Sultan Perak. Akur bukan bererti kalah. Akur bermakna kita menghormati Institusi Raja-Raja yg merupakan benteng & pegangan org melayu. Apa yg berlaku amat memeranjatkan. Pimpinan Pakatan Rakyat telah sama sekali 'Derhaka' kepada Tuanku Sultan dgn mempertikaikan titah baginda. Yang memeranjatkan kali ini PKR & PAS bersekongkol menderhaka kepada Sultan. Apa beza PAS, PKR & DAP skrg?

Ini mengingatkan kembali 'Penderhakaan' DAP kepada Sultan bila Ir. Nizar dilantik & bukannya calon DAP Perak. Sedar @ tidak situasi sekarang merupakan pertaruhan adalah amat besar kepada Institusi Diraja. Secara tidak langsung PR telah menyemai benih-benih kebencian kepada Institusi Diraja & bakal meresap ke jiwa rakyat & org melayu amnya.

Pendekatan yg 'gentleman' harus dilaksanakan oleh PR. Janganlah menyalahkan BN atas apa yg berlaku. Mereka harus redha dgn apa yg berlaku & membuat muhasabah diri mengapa ini berlaku. Mereka perlu mengikut cara BN bila kalah di 4 DUN dgn mengosongkan kerusi tanpa ragu & bantahan. Tidak perlu dipertikai lagi keputusan @ mencabar di mahkamah kerana mengikut sejarah kes mahkamah di Kelantan (PAS) 1977, PBS 1994 & Sawarak kesemua keputusan mahkamah berpihak ADUN yg keluar Parti atas alasan surat yg dikemukakan merupakan paksaan & bukan rela hati.

Mungkin kesempatan ini boleh digunakan oleh Dato' Seri Anwar. Kerana seperti angan-angannya kerajaan 16 September 08, apa yg berlaku skrg amat tidak dijangkakan. Tidak perlulah menuduh BN @ UMNO kerana perkara lompat parti sendiri telah dimainkan oleh DSAI sendiri. Malahan bermacam-macam fatwa & kenyataan pimpinan PR dlm menghalalkan kemungkinan jika terdapatnya calon BN lompat parti. Hakikatnya adalah terbalik.

"Paku Dulang Paku Serpih, Mengata Org Dia Yg Lebih"..

PR patut menyalahkan dirinya kerana apa yg berlaku. Kenapa pilih calon sedemikian? Kenapa tidak menjaga hati Sultan? Kes tanah 999 tahun? Kenapa mereka dulu memainkan cerita lompat parti 16 Sept? Kenapa mereka menyokong bila ADUN BOTA melompat parti memasuki PKR? Permainan skrg telah berbalik kepada 1-1. Mungkinkah permainan baru saja bermula & bukan dipenghujung seperti yg dijangka.

Saya menyeru pihak PR terutama sekali PAS. Redhalah dgn ketentuan Allah. Terimalah seadanya & biarkan ia berlalu. Cukuplah perpecahan org Melayu di Bumi Bertuah ini. Apa ada sangat pada Pangkat & Kuasa di Perak. Biarlah! Masih ada PRU-13 menanti.

Takbir & Daulat Tuanku!!
comments

14 comments:

  1. SETUJU DENGAN ARTIKEL NI, SEPATUTNYA PR AMBIK IKTIBAR DAN MUHASABAH DIRI TERUTAMANYA PAS, DALAM PELBAGAI ISU YANG DITIMBULKAN OLEH MEREKA, MEREKA TIDAK SEDAR BAHAWA RAKYAT PERAK TELAH MENJADI MANGSA ATAS KERAKUSAN MEREKA UNTUK MERAIH UNDI ORANG LAIN. 11 BULAN DAHULU MEREKA BERDIRI ATAS TIKET CAMPURAN YANG SEBENARNYA TIDAK LANGSUNG MENGGAMBARKAN SUARA MAJORITI RAKYAT YANG SEBENARNYA MEMIHAK KEPADA BN. HAKIKATNYA KAMI YANG MENGUNDI BN DENGAN MAJORITI BERPUTIH MATA KERANA AGENDA KONONNYA MAHKAMAH RAKYAT MEMILIH CALON PR KEMUDIAN DISATUKAN DIPENGHUJUNG PROSES UNDIAN WALAUPUN TANPA RELA KAMI.KAMI RAKYAT YANG TERANIAYA. SEBAGAI NATIJAHNYA, BERSAMALAH KITA MERASA BAGAIMANA PERITNYA BERPUTIH MATA. ITULAH RASANYA KAMI RAKYAT PERAK.

    P/S: TIME KASIH BELIKAN CAMRY BARU, SATU PENGAJARAN, DIMANA NIKMAT BOLEH DITARIK OLEH ALLAH DALAM SEKELIP MATA, ATAS DOA MAJORITI RAKYAT YANG TIDAK RELA

    ReplyDelete
  2. Saya sokong kalau UMNO perintah tp bkn campuran dgn MIC or MCA yg mcm PAS buat. Tp apa jaminan yg 3 ADUN lalang tersebut tidak akan melompat semula? Biar rakyat yg tentukan proses demokrasi ini sekali lagi.

    ReplyDelete
  3. Zidlan..
    Kalau 3 ADUN lalang lompat semua biarlah.. namapun demokrasi..
    saya cadangkan buat ja undang2 anti-lompat parti.. semua pas hati..

    ReplyDelete
  4. camne lak ngn undang2 tubuh kerajaan perak???

    fasal 16(6)...

    adakah kuasa sultan melebihi perlembagaan???

    ReplyDelete
  5. :)
    Ir Nizar dh x dapat majoriti ADUN. kenapa tunggu lagi.

    fasal 16 (6)
    Heh.kalo mcm tu tunggu undi tidak percaya aja la kpd Nizar.

    Tuanku tahu undang2. dia lebih arif sbb baginda bekas Ketua hakim..

    ReplyDelete
  6. ya..kt kn tggu sidang dun..so kita tggu je la...perlembagaan adalah sesuatu yg tak boleh dicabuli..kn ikut prosedur...

    nizar msh mb...perlembagaan ckp cm2..sultan x de hak pecat mb..sultan hanya ada hak nasihati mb...

    UNDG2 ADALAH SESUATU YG PATUT DIHORMATI...MALAYSIA PUN TERBINA DGN UNDANG2...

    pemimpin yg tidak adil akn disoal kemudian....

    ReplyDelete
  7. Irfan.

    Udah2 leh.. ada satu rukum Islam..

    Percaya kepada Qado & Qadar..

    P/s: Yg nyata Sultan bertindak atas kapasiti berdasarkan perlembagaan Negeri Perak..

    (beliau x hakim.. takkan salah kot)

    ReplyDelete
  8. rukun islam???

    percaya pada qada & qadar???

    percaya la rakyat da tolak ms mac 2008...

    spe patut pcya pada qada & qadar???

    kalah wat cara kalahla....

    ReplyDelete
  9. Irfan.

    :).. Cuba baca balik apa surat sultan ckp berkenaan dia bukan hnya bersandarkan fasal 16(6)..

    Ia juga merujuk kepada fasal 18..

    Saya dah maleh nak bertekak dgn org yg nak tegakkan benang yg basah.. Sedangkan Karpal sigh pun kata ini DSAI punya pasal.. Jadi nak salahkn siapa lagi..

    Jgn pertikai qado & qadar.. 8 Mac? Hah.. 16 Sept mcmana pulak?

    ReplyDelete
  10. x baca ke perbezaan lompat anawr n anjib dlm blog saya....

    ehh...sejak bila amik taw sal ape yg karpal singh ckp..hehehe

    ReplyDelete
  11. :) kita kena tgk dari semua pihak :).. x semua org betui ye tak.. Nnti saya akan ulas di Blog saudara..

    ReplyDelete
  12. qada dan qadar dalam rukun iman
    bukan rukun islam.

    perbetulkan.

    plus. aku pun tak redha pasal kerajaan baru perak ni.
    alsebab hadis Rasulullah sallallahu’alaihiwassalam yang bermaksud: “Jihad yang paling afdhal ialah memperkatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim”. [Hadis riwayat Ibnu Majah; Sahih Ibnu Majah No. 3240]

    dan kalau dh rakyat berhimpun ala time karbala nak rusuh tu.. sape pintar fikir sendirilah.

    ini tidak ADIL. Pemimpin patut sedar. baik si mufti pun dia patut tahu merusuh menandakan ketidakpuasan hati aka tidak adil yg patut dijelaskan dan diselesaikan. tak kira dari bn atau pr.

    honest ly~

    ReplyDelete
  13. NUR,
    Terima kasih kerana perbetul..
    Ia Rukun Iman,

    Petik balik hadis Rasullah yg dipetik. Jihad pada pemerintah yg Zalin. adakah Sultan Zalim?. Fikir2lah sendiri..

    Adilkah 16 Sept dicanang sehingga negara menempuh keadaan ketidakstabilan polik sehinggakn 'safety net' utk negara menurun ke tahap yg rendah.. menyebbkan pelabur lari dr malaysia? Adilkan.. Kalau dah rukun Iman pun x nak percaya .. tepuk dada tanya iman apa hukumnya..

    Wallahwaqlam

    ReplyDelete
  14. YA..SULTAN ZALIM KERNA TIDAK MENGIKUT KEMAHUAN RAKYAT...

    sedarlah..rakyat menolak umno...

    bacalah tentang derhaka umno di blog saya dlm post derhakakah nizar

    ReplyDelete