Jun 16, 2010

Disebalik Penarikan Balik Biasiswa Luar Negara ~ Bumiputera akan rugi dlm masa panjang

Dengar memang sedap.
"Kenyataan Kerajaan yg mengatakan biasiswa utk tajaan luar negara akan dikurangkan/ dihapuskan bagi memberikan lebih byk biasiswa utk para pelajar di dalam negara."

Bila dengar memang daring habis. Kalau jenis yg tak tahu sangat pasal biasiswa negara maka kita akan setuju secara langsung cadangan pak menteri tersebut. Tahukah saudara yg 1,500 biasiswa yg diberikan oleh JPA setiap tahun majoritinya adalah cerdik pandai dari kaum Bumiputera?

Dengan menghapuskan biasiswa ke luar negara secara tak langsung memberikan 'disadvantage' kepada utk melahirkan Bumiputera Malaysia yg cerdik pandai. Sedangkan pada masa yg sama pelajar-pelajar bukan bumiputera masih boleh & mampu utk pergi atas tajaan FAMA (Father & Mother), persatuan cina, agensi swasta (spt astro yg selalunya bukan bumi yg dapat), biasiswa Singapore & lain2.

Jadi tunggulah dalam masa 5-7 tahun akan datang. Lambakkan pelajar2 luar negara yg majoritinya bukan melayu bumiputera akan balik ke Malaysia utk mengisi ruang jawatan kritikal yg ada (seperti bidang Oil&gase, engineer, dll). Manakala pelajar-pelajar lepasan Bumiputera pulak akan terkinjal2 mengisi jawatan selebihnya & berebut-rebut mengisi jawatan kerajaan. Dan sudah diketahui umum kelemahan penguasaan bahasa inggeris akan menyebabkan pelajar-pelajar ini sekadar dapat mengisi samaada jawatan dalam kerajaan @ semi government. Manakala jawatan yg ada dalam sektor swasta & multinational akan diisi oleh majoriti bukan bumiputera dek kerana lepas interview yg 100% dalam bahasa Inggeris.

Bukan tujuan utk memperkecil IPTA. Tetapi itulah hakikat. Pergilah buat kajian @ survey di Universiti. Ambiklah sorang tarik ja on the street. Interviewlah dlm Bahasa Inggeris. Hangpa akan terkejut beruk majoriti pelajar bumiputera IPTA punyalah lemah penguasaan bahasa Inggeris.

Satu lagi .. Bila dihapuskan Biasiswa ke luar negara maka Kerajaan berhasrat mengguna pakai kaedah pecahan kuota mengikut 56% bumi & 44% bukan bumi. PAda saya ini tidak adil. Cuba tgk balik pecahan rakyat Malaysia mengikut bumi vs bukan bumiputera disini. Pada saya kerajaan patut meletakkan kuota Bumi Vs Non-bumi mengikut keadaan sebenar peratusan rakyat Malaysia iaitu 65% & yg lain2 mengikut nisbah kaum masing2.. Selebihnya digunakan @ diagihkan mengikut merit. Gunalah biasiswa lain. Jangan sekali-kali ambil hak bumiputera.

Saya menentang penuh penarikan balik biasiswa keluar negara kerana ini bakal menjahanamkan bumiputera dlm masa panjang. comments

2 comments:

  1. begitulah yg berlaku bila pemimpin melayu sendiri tidak mahu membantu bangsa nya sendiri..bkn bermaksud memanjakn bangsa melayu dgn hak istimewa bumiputera tapi ini la tanah tumpah air kita..lihat la bagaimana bangsa cina n india menolong kaumnya sendiri..smpaikn org melayu pn mghadapi kesukaran utk mendptkn pkerjaan dgn job requirement yg xmsuk akal (kemahiran berbhsa mandarin)..nsb baik blum ada -required Tamil language,kalu x,tak tau la apa nasib yg bakal terjadi kpd msa depan graduan Melayu sdgkn mereka atau lebih tepat kita ni adalh bakal pemimpin negara kita yg tercinta di masa akan dtg..risau dgn nasib bangsa Melayu di masa akn dtg..jgn kita jd pengemis di negara sendiri sudah la...

    ReplyDelete
  2. Betul apa yg nory katakan.. kadangkala kita terlalu manjakan kaum lain sehingga melupakan yg sebenarnya bumiputera yg perlukan pembelaan sewajarkan.
    lihat saja 'rural' area di sabah & sarawak. mereka2 perlu diberi perhatian sewajarnya agar boleh berdiri di kaki sendiri..
    pengusaaan bumiputera yg kurang drpd 30% kek ekonomi meskipun menjadi penduduk majoriti di Malaysia..

    Kepada parti pemerintah ingatlah ..

    ReplyDelete