May 10, 2010

PRK P212 Sibu Sarawak



Baru habis satu ada lagi satu. Itulah yg dikatakan ketentuan Ilahi. Dunia ni pinjaman yg akhirat kekal jua.

Berikut adalah 3 calon yg akan bertanding utk PRK Sibu

Calon DAP : WOng ho Leng.
Calon Barisan Nasional (BN), Robert Lau Hui Yew
Calon Bebas, Narawi Haron.

Kalau diikut PRU yg lalu mendiang memenangi kerusi tersebut dgn Majoriti 3,549 Undi.

Sibu mempunyai 54,695 pemilih berdaftar, yang terdiri daripada 52,158 pengundi biasa dan 2,537 undi pos, merangkumi 1,910 anggota tentera dan 627 anggota polis. Daripada pecahan tersebut kaum Cina adalah hampir 67 peratus daripada jumlah pengundi, diikuti Melayu/Melanau (10.5 peratus) dan Bumiputera Sarawak (22 peratus).

Jika dilihat drpd jumlah peratusan pecahan kaum sebenarnya yg bakal mempunyai masalah adalah Calon BN. Sbb kita sedia maklum yg pengundi Cina byk telah beralih arah ke PR. Tetapi kita tidak tahu keadaan di Sabah & Sarawak juga di Sibu. Mungkinkah kaum Cina di Sarawak tidak mudah dipengaruhi oleh PR @ DAP. Pada hemat cek, kaum Cina di Sarawak tidak mudah dipermainkan oleh Isu Parti Ultra Kiasu (pinjam kata-kata Dr. Redzuan Tee Abdullah).


Yg kelakarnya sewaktu penamaan Calon. Calon DAP bersama2 dgn calon-calon lain mengangkat simbol 1 Malaysia. Ini bermaksud yg malah calon DAP bersama2 dgn aspirasi 1Malaysia. Syabas PM kerana telah berjaya menembusi hati naluri pembangkang dgn aspirasi 1Malaysia walaupun pada zahirnya mereka menentang.

p/s: Kita tgk siapa yg kena..
comments

1 comment:

  1. silalah menonton ceramah saya bertajuk "ANWAR IBRAHIM TAGHUT YAHUDI APCO" di http://www.youtube.com/watch?v=4omw9YYzd6Q

    ReplyDelete