Jun 12, 2012

Perselisihan & Perpecahan Umat Islam

Umat islam di Malaysia telah melalui bbrp fasa. Fasa yg pelbagai dr perpaduan kepada perselisihan kepada fasa akhir skrg adalah fasa perpecahan. Adalah amat menyedihkn melihat umat Islam skrg amat teruk keadaan yg skrg. Umat islam sering bercakaran dr isu yg remeh ke isu yg besar. Hasil dr ketaksuban kpd pimpinan masing2..

"Allah SWT menyatakan di dalam Al-Quran bahawasanya hendaklah kita berpegang teguh dengan tali Allah dan janganlah berpecah belah"

Maka sebaliknya yg berlaku skrg amat membimbangkn dimana kroniknya perpecahan umat islam yg memungkinkn umat islam itu sendiri akan tersisih dinegara islam sendiri. Parti-parti politik mesti berlapang dada dlm merungkaikan permasalah ini dln & muzakarah utk meminimumkn perselisihan & dirapatkan saf-saf ummah..Sebab itu kalau kita lihat hadis Nabi SAW, bagaimana baginda berbicara tentang saf. Kata Nabi SAW yang bermaksud:

“Hendaklah kamu rapatkan saf sesama kamu di dalam solat, ataupun Allah SWT pecah belahkan hati kamu.” (riwayat Imam al-Bukhari & Imam Muslim)

Maka, disini telah dilihat secara jelas betapa tuntutan islam dlm hal penyatuan ummah. Buang yg keruh ambil yg jernih. Perpecahan umat Islam di Malaysia khususnya amat merugikn umat islan itu sendiri yg menampakkn. Seolah-olah hak islam dipertikai sedikit demi sedikit tanpa ada pembelaan sewajarnya dek kerana kekangan politik.

Maka hatta ingatlah hadis nabi yg mengatakan umat islam di akhir zaman bak buih2 di lautan. Dimana jumlahnua byk ttp amat tidak bermakna & rendah kualitinya. Kembalilah kepada al-quran & sunnah.. Jgn kita berqiblat parti politik yg tidak dapat menjanjikn apa2 di akhirat kelak.. comments