Feb 27, 2009

A Look Into DAP History & Current Achievement

Democratic Action Party (DAP).

Formed in 1966 with 1st National Chairmen Dr Chen Man Hin.

The DAP was the Malaysian wing of Singapore's People's Action Party (PAP) when Singapore was part of Malaysia. Its support comes primarily from non-Malays, particularly urban Chinese. The DAP has been outspoken on civil liberties & non-Malay rights.

Party Objectives

  • To strive by constitutional means for the establishment of a 'democratic socialist' pattern of society in Malaysia (Malaysian Malaysia)
  • To advance & protect the integrity & independence of the national state of Malaysia. To preserve the democratic state of Malaysia based on universal adult suffrage of all those who are citizens.
  • To 'abolish' the unjust inequalities of wealth (Hak Keistimewaan Bumiputera) & opportunities existing (DEB) in the present system; to establish an economic order which gives all citizen the right to work & full economic returns for their labour & skill; to ensure a decent living, and social security to all those who through sickness, infirmity or old age can no longer work.
  • To infuse into the people of Malaysia a spirit of national unity, self-respect & self-reliance, & to inspire them with a sense of endeavour in the creation of a prosperous, stable & just society.
  • To propagate the above objectives through all lawful & constitutional means available including the publication & distribution journals, newsletters & newspapers.

DAP involvement in Events leading to 13 May 1969

A bitter election campaign was fought by various political parties prior to the general election of 10 May 1969. Party leaders stoked racial & religious sentiments in order to win support. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) accused the United Malays National Organisation (UMNO) of selling the rights of Malays to the Chinese, while the Democratic Action Party (DAP) accused the MCA of giving in to UMNO.

The DAP promoted the concept 'Malaysian Malaysia' which would reprieve the Malays of their special right under the Constitution. Both the DAP & the People's Progressive Party (PAP-Singapore) objected to Malay as the national language & proposed multi-lingualism in its stead.

Amidst this tension, the general election was held on 10 May 1969. The opposition party won quite a number of seats in Selangor & won several Parliament seat in Kuala Lumpur. A celebration parade was made by DAP through predominantly Malay areas of Kampung Baru & Kampung Pandan. Some demonstrators carried brooms, later alleged to symbolise the sweeping out of the Malays from Kuala Lumpur, while others chanted slogans about the "sinking" of the Alliance boat — the coalition's logo

These incites racial tension & racial clashes starts. These was all where it begins.

Reference : Government & Politics (Prof Dato' Dr Zakaria Haji Ahmad)


Tactics & Seductive Lures.

DAP moves in a very hidden ways these several years back. This was due to the Operation Lalang under Tun Dr Mahathir to crack down people who played up 'sensitive issues' & created racial tension.

DAP goes by different approach to achieve their objectives. They never forget their objective! One of the smart ways was by making Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969 by one of their members which was also the member of SUHAKAM. The book were written based on information purportedly obtained from the British Public Records Office, at the Kew Garden, London, is a gross misrepresentation of history (Datuk Ruhanie Ahmad says).

Then DAP goes on from time to time by conquering several NGO's such as Bar Council, SUHAKAM & numbers of KL based NGO's. The last year event of Bar Council conducting such forum of controversial shows they are in-line with DAP's goal & purpose. Kudos to DAP by manage to control the Bar Council. Where are all the Muslims lawyers? They are busy making money rather than try protect the Malaysian Constitution. Only small fraction of Lawyers through 'Persatuan Peguan Syarie' were against them but where are the others i supposed?

The main blockage to reach their objectives were to get supports from the majority Malaysians which are mainly Malays. With PAS & PKR by their side, the objectives are getting nearer & nearer. Recent events which were highly waited had appears when Perak PR falls & replace by BN's government. The decision by Perak Sultan's was not a surprise but the surprise was how the Rulers Institution were treated by supporters of Pakatan Member & their leaders.

Without hesitate, the Malays in PR starts to question the rulers without being asked to do so by DAP. Its an opportunity for the DAP & to spice it up they suggest to sue the Sultan. Nice isn't it. A silver platter right on spot. The objectives were met. They already know fraction of Malays already on their side with the help of PKR & PAS.

One by one request were made. They start by creating multi language signs in Penang & also asking for other than national language be used in government departments. Then there was an act recently whereby an ADUN from Johor DAP (Ketua Pembangkang - Dr Boo Cheng Hau) said Hak Keistimewaan Bumiputera is actually similar to Aparteid system in South Africa (long time ago). The latest was a suggestion so that Malaysian to be given a choice to vote the Prime Minister like United States. By asking this actually asking to remove the function of Yang Dipertuan Agong for electing the Prime Minister. :) Smart isn't they?

"What we don't realise is DAP objectives were getting nearer & nearer with the help of their close allies PKR & PAS wether we like it or not".


Feb 25, 2009

Earth Hour - A Fight Against Global Warming

I'm just one Person,

What can i do about global Warming,

I try to be Envorimentaly Aware,

I try not to be Wasteful,

I try to do the Right Thing,

But I'm Just one Person,

On 31 March 2007. One city make a powerful statement about the urgent need for action on Global Warming. BY TURNING OFF THE LIGHTS exactly at 07:30pm. 2.2 Million People in Sydney turn off their lights.

What began as a city taking a stand. Caught the attention of the World. And in 2008.


Earth hour 2008 brought together 35 Countries & Over 370 cities. Millions give support globally. In Australia alone 58% of Australian Adults Participated. This year it stopped being Sydney event AND becoming a Global Movement. It is estimated that globally 50 million people took part in Earth Hour 2008. Help make us 2009 even bigger.


What is Earth Hour?

On 28 March 09 the movement is hoping that a total of 1 billion people worldwide will turn off their lights for one hour, from 20h00 to 21h00 (SA time), for Earth Hour 2009, a global event using mass action to campaign against global warming and climate change.

Earth Hour is not about saving electricity.

According to the official website,

“It’s much broader than that – it is a symbolic action to show governments that the people of the world want an effective global climate deal at the end of 2009.”

Join us for EARTH HOUR at 8:30pm Saturday 28 March 2009.

Let us make a difference.. Malaysia Boleh!


Program belia lepak Langkawi

Program belia lepak Langkawi 27 Februari

LUBUK SETOL 25/2/09 - Belia di Langkawi berpeluang berpesta secara sihat bersama pemimpin dalam program ‘Lepak Positif Di Laman Tanpa Status’ anjuran Majlis Belia Daerah Langkawi di Kompleks Sukan Belia Perahu Layar, Kelibang pada 27 Februari ini. Pengerusinya, Nor Saidi Nayan berkata, kira-kira 300 belia dan beliawanis akan berhimpun dengan menyertai pelbagai acara yang telah diaturkan.

Menurutnya, mereka berpeluang berkaraoke, mengintai peluang pekerjaan dan terdapat juga program marhaban, berkompang, tarian tradisional dan pelbagai juadah disediakan. “Program ini dibuat bagi pemimpin mendekati mereka, berbual cara tanpa mengira status sebagai menyelami hati belia. “Tiada jurang antara pemimpin dan belia untuk berhibur, lapangan ini dijadikan tempat positif untuk mereka meluarkan apa jua masalah dan kehendak,” katanya kepada wakil Sinar Harian.

Nor Saidi berkata, program ini juga sinonim dengan ‘edutainment’ di mana mereka berhibur sambil mendapat pengetahuan mengenai peluang pekerjaan kerana mereka adalah tulang belakang bagi kemajuan negara kelak. Menurutnya, ini adalah satu pendekatan psikologi yang dibuat bagi melahirkan modal insan dan mengembalikan keyakinan kepada mereka. “Kami anjurkan program secara bersantai, tiada siapa pun yang akan menjadi VIP semuanya sama termasuk pemimpin masyarakat,” katanya.

Beliau berkata, kehadiran adalah seperti ketua pemimpin, ketua jabatan, pasukan pakaian seragam dan semua warga Langkawi tanpa mengira usia. “Kami juga menghimpunkan 18 persatuan belia berdaftar dan beberapa lagi persatuan belia yang masih dalam proses pendaftaran untuk sertai program ini. “Dari sini minda mereka akan lebih terbuka untuk menganjurkan program di tempat masing-masing dan bertukar fikiran atau bergabung dan mengadakan program di kampung masing-masing,” katanya.:

Beliau turut berharap program ini dapat dijayakan tanpa sebarang masalah dan di pandang positif bagi semua pihak sebagai membela nasib belia yang sentiasa dipandang serong oleh sesetengah pihak.
Anak Langkawi :-
Suatu program yg nampak menarik utk para belia mengikuti. Tetapi nama program tersebut agak tidak sesuai jika dibanding dgn pengisian yg telah dirancang. Apa2pun diharap program seperti ini dapat merancakkan perkembangan belia di Langkawi yg semakin sepi. Diharap program ini tidak menggalakkan maksiat dah la..

Cadangan :-
Ada baiknya Majlis Belia membuat program yg boleh merancakkan ekonomi penduduk langkawi seperti Bazar Malam & diadakan di kawasan yg mempunyai kepadatan Pelancong yg tinggi drpd program Lepak's.
P/S: Adakah program ini merupakan inisiatif awal barisan Pemuda UMNO Langkawi yg baru yg patut dibangga ? Fikir2lah sendiri.. :)

DUN Batang Ai - PRK Sarawak

Yang pasti, akan ada 3 PRK berlaku pada bulan April apabila negara dikejutkan sekali lagi apabila ADUN Batang Ai Sarawak Datuk Dublin Unting Ingkot meninggal dunia.
Menteri Muda Pertanian dan Menteri Muda Sukan Sarawak, meninggal dunia di Pusat Perubatan Pakar Normah di Kuching pada jam 1.25 pagi semalam akibat serangan angin ahmar yang dialaminya pada 22 Mei lalu.

Takziah diucapkan kepada keluarga beliau & seluruh rakyat Sarawak amnya atas pemergian seorg pemimpin yg dihormati. Beliau merupakan seorang wakil rakyat yang berdedikasi dan komited untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi rakyat Sarawak, terutama dari kawasannya.

Apa-apapun PRK yg bakal berlaku di N29 merupakan titik pertama yg bakal menarik perhatian pemerhati politik. Ini merupakan medan pertama bagi PKR utk menunjukkan belang di Sarawak. Dengan meletakkan 'ahli baru' iaitu Nicholas Bawin Anggat yg baru menganggotai PKR sekaligus menjadi Naib Pengerusi parti tersebut bagi PKR Sarawak.

P/S: PRS & BN Sarawak perlu bekerja keras utk mempertahankan kerusi tersebut memandangkan majoriti hanya 806 pada Pilihanraya tahun 2006.

Feb 22, 2009

Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak & Kewajipan Mentaati Pemimpin

Saya terpanggil utk memaparkan 'scan copy' berkenaan dgn Undang2 Tubuh Kerajaan Negeri Perak yg byk dipertikaikan oleh pihak PR. Bukan utk saya melanjutkan 'drama' apa yg berlaku di Perak. Tetapi sekadar utk menunjukkan yg Sultan telah bertindak menitah & memperkenankan kerajaan baru berlandaskan Undang2 yg telah termaktub.

Justifikasi utk mengajak rakyat utk mengikut titah sultan tidak bersandar Hadis & nas Al-Quran Islam semata (walaupun sebenarnya justifikasi hadis & quran sudah cukup utk kita mengikut titah sultan). Tetapi juga berlandaskan Undang2 Negeri Perak.

PR telah berkali2 mempertikai peruntukan mana Sultan menggunakan utk melucutkan jawatan MB. Didalam Undang2 Tubuh Kerajaan Negeri Perak terdapat satu rangkap iaitu..

If the MB cease to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly, then unless at his Request of the Royal highness dissolves the Regislative Assembly, he SHALL tender the resignation of the Executive council.

Update 23/2/09
Perkataan shall bermaksud "MB wajib meletakkan jawatan bilamana beliau tidak mempunyai sokongan majoriti". Sultan telah 'confirmkan' MB Nizar tidak mempunyai majoriti dgn mendengar sendiri pengakuan 28 ADUN + 3 ADUN Bebas.

Kewajipan Mentaati Pemimpin

Jika dilihat dari segi Islam pula terdapat banyak Hadis & Petikan Al-Quran yg bercakap perihal

Hukum Memberontak Kepada Penguasa Muslim Menurut Akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah karya Asy Syaikh Fawaz bin Yahya Al Ghuslan


Feb 21, 2009

Disebalik Program Pemberian Permit Teksi Langkawi - Pergolakan UMNO Langkawi

Petikan Akbar Sinar Harian Versi Utara.

KUAH - Lembaga Pengangkutan Kenderaan Perdagangan (LPKP) mengeluarkan sebanyak 166 permit baru bagi kereta sewa yang beroperasi di sini. Pengerusinya, Datuk Markiman Kobiran berkata, sebanyak 7,000 permohonan bagi mendapatkan permit di seluruh negara diterima daripada pemohon dari Julai sehingga Oktober tahun lalu iaitu.

Menurutnya, proses ini mengambil masa lama bagi mengenal pasti pemilik dan pemandu kedua teksi dan kereta sewa sebelum permit dikeluarkan. “Kini LPKP bertindak tegas dengan memberi ingatan kepada pemilik kereta sewa dan teksi yang mendapat permit supaya tidak menyewa kenderaan mereka kepada kedua.

“Pemohon yang diberikan permit kebanyakannya adalah pemandu kedua, oleh itu LPKP menggesa mereka untuk menumpukan kepada satu bidang pekerjaan sahaja,” katanya selepas Majlis Penyampaian Surat Tawaran Kelulusan (STK) Kereta Sewa Wilayah Utara di Kuah, kelmarin.

Markiman berkata, mereka dinasihatkan supaya memilih untuk membawa teksi atau terikat dengan pekerjaan yang sedang dilakukan. Menurutnya, terdapat sesetengah pihak terdiri daripada penjawat awam dan swasta mendapat lesen lalu menyewakan kepada pemadu kedua dengan harga tinggi.

“Kita tidak mahu wujud senario untung atas angin, sekiranya perkara ini berlaku, tindakan undang-undang akan diambil,” katanya. Beliau berkata, LPKP tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang melanggar undang-undang kereta sewa dan teksi.

“Kami mendapat kerjasama daripada orang awam, polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi menjalankan operasi bersepadu setiap hari. “Hal ini berikutan tanggungjawab yang dipikul oleh pemandu teksi terhadap penumpang kerana insurans melindungi semua pihak jika berlaku kemalangan,” katanya.

Beliau berharap pemilik STK memanfaatkan peluang yang diberikan kerajaan bagi membantu pemandu teksi dan kereta sewa mendapatkan sumber pendapatan secara telus dan dedikasi.

Diharap pemandu teksi Langkawi tidak meng-Alibabakan permit teksi yg diberi. Gunakan dgn sebaiknya & tingkatkan perkhitmatan terhadap pelancong2. Moga langkawi menjadi kenangan di mata dunia.

Politik UMNO Langkawi

Sekitar program pemberian permit pada malam itu. Ceritanya bermula begini. Pada awalnya pegawai LPKP bersungguh2 menjemput Ahli Parlimen Langkawi Dato' Paduka Abu Bakar Taib utk merasmikan program tersebut. DABT pada awalnya tidak mahu dtg kerana sidang Parlimen. Tetapi memandangkn pihak LPKP bersungguh2 beliau menerima jemputan.

Tiba pada hari tersebut, pada awal paginya DABT dimaklumkn program telah di tunda ke suatu hari lain (LPKP memaklumkn kpd setiausaha DABT). Ttp pegawai tinggi LPKP yg kebetulan berada di lobby parlimen pada waktu itu memaklumkan program tersebut masih diteruskan.

Rupa2nya telah ada usaha pihak2 tertentu dr pihak Ketua Bahagian Langkawi melobi utk merasmikan program tersebut (biasala nak kejar kredit & pengaruh). Atas arahan pihak atasan pusat LPKP & perasaan malu terhadap DABT program diteruskan dgn dihadiri oleh kedua2 YB. YB Nawawi (ADUN Kuah) & YB DABT (Parlimen Langkawi).

Berikut adalah sekitar ucapan Dato' Paduka Abu Bakar Taib di program tersebut yg amat kecil hati dgn apa yg berlaku :-

"Saya bukan budak2. Saya ahli Parlimen Langkawi. Saya tinggalkan mesyuarat di Parlimen semata2 memenuhi kehendak majlis program yg menjemput saya. Jgn main2 ckp sekejap ada sekejap tunda."

"Kalau nak YB Nawawi rasmi bagitau awal2. Jgn buat mcm ni. Kalau hangpa nak sokong dia sokong la. Saya dah jadi YB 5 penggal. Cukupla. Tapi jgn main2kan saya."

(muka YB Nawawi waktu ni cukup sugul & pucat lesi)

Peristiwa yg amat dikesali ini berlaku dikala seluruh UMNO berkobar2 bercakap mengenai perubahan. Saya tidak lihat pimpinan UMNO baru di Langkawi berubah utk kearah kebaikan dgn mengetepikan veteran2 UMNO Langkawi & mengamalkan rasuah politik. Kepimpinan yg ada sekarang amatlah dipertikaikan & mereka perlu sedar yg DABT amat berpengaruh dikalangan rakyat Langkawi malah telah berbakti selama 5 penggal.

Seluruh masyarakat Langkawi menghormati beliau baik kawan @ lawan. Baik dr PAS, PKR @ UMNO. Adakah kem YB Nawawi yg terlalu "ghairah dgn kuasa" terfikir apa perasaan org2 DABT & masyarakat Langkawi amnya. Ini dibuktikan dgn melihat majoriti DABT sewaktu PRU-12, PRU-11 dll iaitu adalah melebihi majoriti kedua2 ADUN di Langkawi bergabung.

Apa yg pasti. YB Nawawi telahpun kehilangan satu undi dr saya utk PRU-13. Mungkin akan byk yg menyusul jika pimpinan tertinggi UMNO tidak memberi perhatian kepada pimpinan baru UMNO Langkawi yg bermasalah. (seperti jugak website UMNO-Langkawi yg tidak berubah).

P/s: Harapan agar SPRM @ jawatankuasa disiplin UMNO bertindak ke atas laporan rasuah politik yg telah dibuat.

Feb 20, 2009

Selingan.. Perbahasan dua sahabat!

Berikut adalah perbahasan dua sahabat karib tapi berlainan pegangan Politik. Meskipun berlainan pendapat & pandangan tetapi matlamat tetap sama. Sama2 baca & renungkan.


Pro-PAS : Pahal Ong Tee Kiat ckp pasal 30% ekuiti bumi sektor pengangkutan dimansuhkan. Dok ungkit hak Bumi lagi. Presiden MCA tu puak-puak BN. Mana pi pemimpin UMNO yg lantang sangat dok kata jaga hak org melayu ni. Tak keluar pun berita kecoh-kecoh. Pehal tak berani ka? Pengecut semacam ja semua-semuanya. Kata hebat sangat hak org Melayu UMNO-UMNO ni. Hehehe!

Pro-UMNO : Kan ka org2 UMNO dah bg kenyataan balas. Hang tak bising pulak DSAI dok cakap pasal ketuanan rakyat kat parlimen. Beli la Utusan.

Pro-PAS : Sapa org2 UMNO tu. Habaq mai sikit. Tak dengaq langsung. Ketuanan rakyat memang bagus la selagi tak kacau hak keistimewaan org melayu. Ada DSAI pertikai ka pasal keistimewaan melayu. Ni terang-terang Presiden MCA suruh mansuh apa UMNO2 yg konon gah sangat perjuang org kita buat. Pengecut adala.

Pro-UMNO : Banyakla alasan DSAI. Bab ketuanan DAP Cina kat Perak hangpa sokong. Siap baring atas jalan. Takyah la PR nak cakap pasal konon nak bela org melayu.

Pro-PAS : PR tak nak besaq2kan cerita la nak jaga org melayu tapi hak org melayu tetap terjaga. Kat Perak depa bg Cina tapi Melayu pun dapat. Hatta SAR (Sek Agama Rakyat) pun dapat tanah. Salah ka. Dari dok sembang ckp sgt org melayu, buat perhimpunan nak jaga Institusi Raja tapi pada masa sama puak2 UMNO jugak yg dok jatuhkan, hina raja. Piirah. Sembang kuat. Manusia apa mcm ni.

Pro-UMNO : Yaka jaga org melayu. Dari 8 Exco hanya 3 Exco Melayu. Jaga SAR ? Yalahtu, depa nak jaga hati PAS ja bagi SAR. Itupun tak bagi lagi. Cakap ja. 999 bagi kat Kg Baru. Kampung lain macamana? Dahla jadi Boneka. Institusi Raja Dihina. Penuh Blog2 PR dok maki hamun Raja2. Takyat dok belitla. Sapa yg 'sembah derhaka' UMNO ka PAS. Sapa yg gila kuasa. Tak sangka.

Pro-PAS : Hang nak ckp apa. Dah memang DAP menang majoriti. Sama jugak dgn Penang. BN dulu dapat banyak ka Exco time Gerakan? Pikiaq logik la. Takkan menang sikit nak EXCO Melayu byk.. Pehal. Tak malu ka. Bukan Kg Baru je Kg Melayu pun dapat le. Jgn sebarang tuduh la. Siasat dulu. Puak2 UMNO je yg dah perintah 50 tahun sampai tanah Penang, hak melayu tergadai. Lani kecoh la pulak nak jaga melayu. Sudahla dgn drama2 ni masing2 nak bolot harta jek UMNO ni. Sapa yg hina Raja kat Terengganu & Perlis. Tang tuh tak kata pulak derhaka. Hang tak baca kamus ke sembah derhaka bahasa istana bila kita org biasa tidak setuju dgn arahan sultan. Tak salah pun. Depa manusia jugak takkan jadi org bodoh nak ikut semua arahan dia. Dulu time Hang Tuah boleh le. :)

Pro-UMNO : Itula PR silap. Kalo nak berbakti pada rakyat jawatan Exco & lain2 mesti kena ikut komposisi kaum. Perak kaum apa majoriti? Bukat ikut sapa menang paling banyak. Cakap ja ketuanan itu ini tapi tak ikut. Kat Penang masyarakat Cina majoriti. Jadi takpala bagi Gerakan. Tapi sepanjang 50 tahun ni takdak pulak depa buat polisi mengarut. Perlis dgn Terengganu. Hahah. Takkan sorang dua pegang banner kata UMNO & BN derhaka kot. Perlis? Hm.. ada ka pemimpin UMNO cakap sembah derhaka. Yang kat perak yg derhaka tak terima titah semua pimpinan PR Nizar, Karpal, DSAI, nak aku sebut semuaka? Dalam hadis ada cakap kewajipan utk patuh pada Ulul Amri. Cuba tanya Ustaz hang. :)

Pro-PAS : Dahle jgn la cakap polisi kat Penang UMNO dok jaga. Mana pi org2 Melayu kat bandar2 Penang. Terjaga sangat ke Hak Keistimewaan Melayu. Seimbang ke komposisi Kaum Cina melayu kat Penang especially bandar-bandar. Kalu ye la sangat pada pandangan UMNO taklah org melayu Penang keluar berita cakap, luah perasaan time Parti Gerakan pegang. Apa yg UMNO buat? Buat bengap, senyap adale. Janji duit masuk ye tak? Hehe.. Sembah derhaka kira hormat la jugak, ni dok ckp natang kat raja. Tak derhaka ke? Pelik2 kan, tang time depa kutuk, demo takpe. Tak salah pun. Time PR pehh gila derhaka. Hang ni tak baca kitab kot. Pemimpin adil kita ikut pemimpin zalim kenala sanggah. Kalau yes boss je bodoh la. Hang tanya ustaz UMNO kot. Cuba tanya Ustaz ngaji hang. Hehe.

Pro-UMNO : Org melayu kena halau ka @ pindah Seberang Perai? Masih byk org melayu kat Pulau. Tapi UMNO baguih kan. Depa complain jugak kat Gerakan. Mana PAS kat Perak? Happy ja bawah DAP? Siap baring tengah jalan. Aku nak tanya sikit kalo pakcik haritu mati kena langgor. Agak2 mati syahid ka mati katak. Macam aku cakapla yg pegang banner 'nate' tu sorang dua ja. Tapi yg derhaka dlm Pakatan Rakyat adalah seluruh pimpinan. Hang bagi aku takrifan pemimpin zalim? Sultan Perak zalimka? Adakah dia bagi titah baru ni melanggar hukum agama? Jgn taksub & ikut ja apa ulama' politik cakap. Kena tgk balik hadis pasal Ulul Amri.

Pro-PAS : Hehe. Pakcik tu bukan demo sbb nak jaga hak DAP Cina la. Rakyat demo sbb bantah keputusan yg tidak adil. Hang silap paham kot dok baca sangat Utusan ni lagu ni la jadi hang. Takpa-takpa pasai melayu awat dok ckp Sbrg Prai ni. Aku cakap pasai pulau. Nape org melayu dok kat tepi-tepi je. Terer betui puak UMNO jg org melayu yek. Dok tepi2 jelah kat bandar takyah kasi kat Cina. Wahh hebat-hebat. Dahla ekuiti melayu hilang sektor perkilangan time Rafidah. Lani nak hilang lagi time UMNO perintah. Bagus betui la pemimpin UMNO kita yg laung hak bumi kan? Sultan Azlan kalau dia ikut Undang2 sangat yg kata hakim negara awat dok lantik anak dia jadi Raja Muda. Hang tgk sikit perlembagaan Raja Perak. Bacala. Betul ke Sultan tu. Keputusan tak betul wajib betulkan, bukan derhaka pun.

Pro-UMNO : Demo derhaka! Itula org melayu sekarang. Ketua agama pun depa lawan. Ketua agama Pakatan Rakyat adalah Ulama' PAs ja kot. Biasala jaminan syurga Allah. Tepi2? La org cina beli tanah tu bukannya bagi free. Org melayu jugak jual tanah tu. Takkan tu pun nak salahkan UMNO gak. Bukan macam Perak bg tanah free kat depa. Equity ? :) Waktu tu kan DSAI dlm Kabinet kenapa tak tentang? Cakap ja kuat. Lani apa yg DSAI perjuang lagi dasyat dari ekuiti. Sultan lantik anak dia? :) Kenapa skrg timbul? Awat PAS tak saman ja dulu. Aku ulang lagi sekali dlm hadis ada cakap wajib mengikut Ulul Amri semana dia sembahyang dgn kamu. Kalau dia menyuruh bercanggah dgn Hukum Syara' maka tidak perlu diikut. Derhaka tetap derhaka.

Pro-UMNO : Rasullah SAW pernah ditanya apakah harus kita memerangi mereka (pemerintah) yg melakukan perkara yg tidak disenangi oleh rakyat dgn pedang @ kekerasan. Nabi bersabda (Riw Muslim):- "Tidak, selama ia menegakkan (menunaikan solat dgn kamu. Ketahuilah. Org yg dikuasai oleh seorg pemerintah & melihatnya mengerjakan maksiat kepada Allah itu tetapi tetap tidak melepaskan ketaatan kepada pemerintah tersebut".

Pro-PAS : Aku rasa hang baik rujuk semula kitabla. Bukan sekadar ikut ape yg pemimpin buat tapi tengok betul ke tindakan tu? & bukan jugak pasal hukum agama je merangkumi benda2 lain. Tafsiran hang ni terlalu narrow. Aku nak hang pikiaq kalau Sultan Azlan tu hakim yg bagus awat dia tak ikut perlembagaan Perak? Ke taknak mengaku dia salah. Sebab itu rakyat bangun buat demo & hak rakyat yg tentukan bukan Sultan pun. Lawan tetap lawan hatta Sultan bersalah kita tetap tentang. Cakap derhaka puak2 UMNO pun sama jugak. Derhaka tetap derhaka. Jgn dok tegak benang yg basah. Tak lama lagi UMNO hancur selagi ada pemimpin yg bukan ikhlas nak berbakti tapi nak bolot harta kekayaan.Takbir!

Pro-UMNO : Hehehe.. Narrow? Aku cakap berlandaskan al-Quran & Hadis yg aku baca ulasan Ustz & Prof institusi Islam. Mana aku berani cakap benda2 kalau takdak nas & rujukan. Riwayat Muslim Al-Bukhari. Tak ikut perlembagaan Perak? Kalo dah rasa tak ikut samanlah Sultan tapi taknak saman pulak kan? Sultan lagi arif pasal undang2 sebab dia bekas hakim.

Pro-PAS : Hang dok bc hadis yg macam ni tapi tafsiran hang sendiri. Jumpela org yg lebih arif dulu bg diorg terang ape maksud sebenar hadis. Kalau straight je ikut hadis tak perlula belajaq agama tinggi2. Hehe.. Sbb itula rakyat dah boleh bantah dia sendiri pun leh tukaq hukum takkanla menda undang2 pun kita takleh bantah. Lainle kalau Sultan suruh tutup tempat judi tapi rakyat org2 Islam yg demo. Jgn pandai2 la nak tafsir terus. Pi jumpa Ustaz dulu apa maksud hadis ni. Hehe.

Pro-UMNO : Aku tak tafsir sendirila. Ustz & Prof Yayasan Dakwah Islamiah kat Bangi. Aku tak pandai2 tafsirla. :). Surah An-Nisa ayat 59: "Wahai org2 beriman, taatlah kepada Allah & taatlah kepada Rasul-Nya serta Ulul Amri diantara kamu. Kemudian jika berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kamu kepada al-Quran & Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar2 beriman kepada Allah & hari kemudian. Yg demikian itu adalah lebih utama (bagimu) & lebih baik akibatnya "..

Pro-PAS : La Yadim rupanya. Patut la bunyi macam hadis2 tu nak ke arah menangkan Sultan yg konon tau hal perlembagaan. Yadim bawah Ustaz Nakhaie yg UMNO totok punya. Patutla pun. Ulul Amri yg bagus kita taat tapi yg salah kita tetap lawan.

Pro-UMNO : Terpulang. Aku akan ikut mereka2 yg takdak kepentingan politik macam Yadim & Ustz Asri & mufti2. Lagi elok dari ikut Ulama Politik yg bercakap mengkafirkan org Islam sendiri, yg bercakap undi PAS dapat pahala, yg bercakap org2 UMNO masuk neraka. Yg bercakap jaminan syurga Allah kalo undi PAS, Yg pertikai sumpah laknat. Banyak lagi lah aku nak list. :)

Pro-PAS : Undi Pas masuk syurga. Betul la sbb Pas perjuang hukum Islam. Undi UMNO masuk negara betul jugak la sbb UMNO yg Islam semuanya taknak laksana hukum Islam pun. Yadim? No komen. Ustaz Asri. Okla. Ulama yg dihormati oleh aku.

Pro-UMNO : Jangan sampai cakap macam tu. Narrow sangat interpretasi . Takpala. Terpulang. Yang penting pahala, dosa, syurga & neraka hak ALLAH. Bukan hak org2 PAS cakap ikut sedap. :). Nanti kasi minumla. Hang kat Shah Alam kan?

Pro-PAS : Hehe.. Takbir! Betuila konsep tu. Aku cuti la. Lunch la minggu depan. Telepon satu kali..

Pro-UMNO : Beres! Tunggu aku ada job sebelah Shah Alam.

Feb 17, 2009

DUN BUKIT LANJAN - PKR Elizabeth Nude Case

Actually I don’t want to comment on this issue. But when, listening on comments from Opposition Party Leaders & Bloggers which blames BN for this issue, I’ve no choice express my opinion.


I’m pretty sure if the person himself/ herself take own picture for safekeeping is ok. But when a person takes someone picture without her/his consent it’s considering criminal act. It is worst when the person post it in the internet. We have seen Malaysian celebrities & politicians go down the drains when it involved moral issues. Name like Chua Soi Lek, Wan Nur Azlin, Raja Indon Mastura & many more were some examples of results of moral issue. But some say its ok for PKR Elizabeth Case since the picture was taken without her consent.

But wait, how come someone can take her picture that way (close range & intimate position) if its not someone’s really close to her. It is said that the person who take the picture was his ex-boyfriend (probably when there were still having relationship). The question is if it’s really her ex-bf or 'dalang' how come she as a single women give permission for him to enter her house or wherever that is.

Is it morally 'ok' for someone who is not married giving permission to a guy entering her house (whether is bf or not) ? Actually, it’s up to individual interpretation whether it’s right or wrong. But, if it happens to normal people like me & you it does not make any difference at all. But when it happens to a person who we see as our leader, the moral question will come in place.

I want to recall just now in TV3 whereby Japan Finance Minister resigns by just appearing drunk at G7 meeting. He actually denies he's drunk but he's taken it as a responsible gentleman and resigned. Is it actually normal getting drunk for some people, but for people like leaders & politicians it’s not an exception.


As predicted, some people will take this issue as political point. It starts with Dato Khir Toyo with his remarks asking her to step down and also some quarter of Pakatan Rakyat blaming BN for ‘planning’ this. The cases of blaming were similar for what had happen in ADUN BUKIT SELAMBAU & the 2 ex-Exco PKR bribery case in Perak. PR just wants to blame others for their own people's problem. :) What the ‘heck’! Politician never stops being politician. They just can’t stop.

For me personally, she’s a victim by his ex-bf (hopefully only one ex-bf lah). But anyway, as a public figure she must be held responsible for his own act. I duly respect the fact that she offers her resignation (why offer just resign-lah). But I do hope PR leader will accept her resignation & don’t blame others for whatever happens. It will soon backfire PR if it’s true that her ex-bf is the culprit (same case like the Sept 16 case Vs Perak case). "Jgn main-main" like Karpal said.

PR leader shall respect her decision & go on with more reputable candidate. As for record, from 8 March 08 till now. There’s already 6 major ‘mysterious’ case involving PKR representatives which is DSAI sodomy case, 2 Exco Perak case, fighting with fellow PKR people in Kelana Jaya MP case (sorry I can't remember his name), V.Arumugam ADUN BUKIT SELAMBAU case & lastly Elizabeth case.

PKR should next time choose candidate seriously so that these series of humiliate incident won’t occur again. With so much case shows that PKR are to blame for a lot tarnishing events in PR.
But there's a 'silver lining' seems to emerge due to this issue. We can see most of the MP's either from opposition or BN express supporting her. These is a good sign after all these months of bickering between them. At least we know this kind of act by these kind of culprit are not acceptable at all.

Perhaps the government & MP's shall draw a notion or table a very stiff law to handle this kind of criminal.

"My old man used to say, if you want to be a politician make sure your past life & your personnel life will not bring you down in the future."

My prediction is there will be another Bukit Election by the end of this episode. :)

Feb 16, 2009

Pulau Tuba Bakal Membangun

Sinar Harian 16/2/09

PULAU TUBA - Penduduk Pulau Tuba bakal dihidangkan beberapa rancangan pembangunan terutamanya kemudahan asas bagi memberi peluang kepada mereka menikmatinya sama seperti penduduk di Pulau Langkawi.

Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Paduka Abu Bakar Taib berkata, perkara utama yang sedang diusahakan adalah dengan pemasangan kabel elektrik bawah tanah. Menurutnya, satu perbincangan bersama Pengerusi Tenaga Nasional Berhad iaitu Tan Sri Datuk Amar Leo Moggie akan diadakan bagi merealisasikan hasrat penduduk Pulau Tuba itu.

“Kami akan menyediakan kertas kerja dan akan usulkan kepada Tan Sri bagi mendapatkan respons dan jika perlu kami akan membuat susulan kepada kerajaan persekutuan untuk dibincangkan di mesyuarat kabinet.

“Sebelum ini, penduduk Pulau Tuba tidak dibekalkan dengan air bersih, namun pada tahun 1996 melalui Kerajaan Pusat dan Persekutuan, bekalan air bersih dari empangan berhampiran dapat disalurkan,” katanya ketika mengadakan lawatan ke Pulau Tuba, kelmarin.

Abu Bakar berkata, selain itu, sebanyak RM10,000 akan diberikan sebagai pembiayaan permulaan bagi membina sebuah taman permainan moden. Menurutnya, permohonan ini disuarakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Pulau Tuba, Abdul Rani Awang, apabila bersimpati dengan nasib kanak-kanak di pulau ini yang tidak berpeluang menikmati taman permainan seperti di Langkawi.

“Selain itu, sebanyak 10 banis (pukat udang) akan diberikan setiap seorang selepas mereka membuat permohonan,” katanya. Beliau berkata, banis ini sangat penting bagi penduduk memandangkan majoriti mereka di sini adalah nelayan.

“Oleh itu, dengan pemberian banis percuma ini, mereka dapat pulangan hasil berganda malah penjualan udang dapat ditingkatkan sekali gus Pulau Tuba berpotensi menjadi pengeluar udang utama di Langkawi,” katanya.

Abu Bakar berharap penduduk dapat menghargai semua kemudahan yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan walaupun mengambil tempoh yang lama untuk diluluskan.

Other Perspektif :-

Berita baik utk penduduk Pulau Tuba. Moga dgn adanya inisiatif yg seperti ini dpt menambahkan pendapatan penduduk. Alangkah baiknya jika kita sama2 bangunkan taraf ekonomi penduduk setempat drpd bercakaran sesama sendiri. Moga2 pihak kerajaan Negeri mahupun Kerajaan Pusat tidak melupakan penduduk luar bandar.

p/s: tinggalkan sejenak politik. Ayuh tingkatkn taraf ekonomi kita.

Feb 14, 2009

Kenyataan SULTAN SELANGOR Terhadap Pergolakan Politik Perak & Petikan Hadis/ Al-Quran

Rasullullah SAW Bersabda (Riwayat Muslim) :-

"Barang siapa melepaskan ketaatan (drpd pemerintah), nescaya akan menemui Allah tanpa memiliki hujah (alasan). Dan barang siapa meninggal dunia tanpa ikatan taat setia, maka kematiannya (seperti) kematian jahiliah."

Perkembangan politik, peristiwa demonstrasi jalanan serta pertelingkahan antara pelbagai pihak, bersabit dengan pelantikan kerajaan baru negeri Perak baru-baru ini, yang sehingga membawa pada beberapa gelagat biadab terhadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, amat mendukacitakan dan mengecewakan beta. Perkara ini lebih-lebih lagi dirasai oleh beta kerana DYMM Paduka Seri Sultan Perak adalah ayahanda saudara beta. Malah, keluarga diraja kedua-dua buah negeri ini mempunyai sejarah pertalian yang erat sehingga hari ini.

DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Shah yang beta kenali adalah seorang tokoh yang tinggi ilmu serta pengalaman perkhidmatan perundangan dan kehakiman baginda, sesuai dengan kedudukan baginda sebelum ini sebagai mantan Ketua Hakim Negara. Baginda dan keluarga baginda juga mempunyai latar belakang serta kelayakan keilmuan yang cemerlang dan sangat peka pada kepentingan rakyat jelata, sehinggakan kebanyakan tindakan baginda akan bersandarkan pada budaya ilmu, pertimbangan syumul serta amalan bermusyawarah bersama pakar-pakar dalam mana-mana satu isu yang bersabit.

Apa yang kita dapat saksikan yang telah dan sedang berlaku semenjak minggu lalu di negeri Perak amat membimbangkan sesiapapun yang mengaku mencintai agama, bangsa, negara Malaysia, kestabilan, kesejahteraan, kemajuan, keselamatan dan masa depan kita bersama.
Kejahilan terhadap peruntukan undang-undang negeri dan persekutuan, ketaksuban terhadap pihak-pihak tertentu, kehilangan pertimbangan ketika emosi terganggu, keangkuhan yang membutakan diri terhadap hak dan kuasa DYMM Paduka Seri Sultan Perak, kebiadaban sebagai anak watan negeri Perak dan warga negara Malaysia serta mudahnya golongan-golongan tertentu terpedaya dengan budaya “mob" amat memalukan.

Bak kata pepatah, ketika peristiwa sebegini berlaku, “barulah kita kenal siapa kaca siapa permata”. Malah dapat juga kita menyelami jati diri pihak-pihak tertentu yang “marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar”.

Beta ingin menasihati dengan penuh keikhlasan dengan mengambil kira kepentingan masa depan agama, bangsa dan negara tercinta kita. Janganlah kita mudah terpedaya dengan gelagat serta tindakan yang hanya akan mencemarkan martabat kita, mengundang risiko yang tinggi terhadap kemajuan kita, serta menghakis asas-asas kedaulatan negara ini dengan sifat-sifat keji seperti biadab, derhaka, angkuh, jahil ilmu dan kemaruk kuasa.

Kegawatan ekonomi yang semakin meruncingkan di peringkat global dan serantau menuntut kita supaya memantapkan perpaduan sesama kita walaupun ada perbezaan pendirian. Jangan sehingga nasi menjadi bubur, di mana terlajak kata boleh dimaafkan, tetapi terlajak perbuatan mungkin akan mengundang bencana.

Kepada mereka yang telah berkali-kali mencabar hak, peranan serta kedudukan yang telah dijamin melalui Perlembagaan Persekutuan, termasuk peranan institusi raja-raja, maka beta ingin menasihatkan supaya rakyat menggunakan pertimbangan dari akal fikiran yang waras sebelum mengambil sebarang tindakan.

Beta terus mendoakan agar Allah SWT akan terus memelihara kita bersama dan menganugerahkan kita dengan hati yang terang, jiwa yang tenang, fikiran yang tajam, perjalanan yang mudah, tindakan yang betul, perhubungan yang harmonis serta waja diri yang unggul untuk mengemudikan negara kita secara bersama dalam mengharungi proses kemajuan seterusnya.



Other Perspektif :-

DAULAT TUANKU.. Saudara & saudari sekalian. Berikut adalah petikan al-quran & hadis ttg tanggungjawab seorg muslim utk mentaati pemerintah sejajar dgn apa yg Mufti Perak katakan sebelum ini. Wallahwaqlam.

Riwayat Bukhari & Muslim :-

"Seseorg Muslim wajib memperkenankan (menerima) & taat berkaitan apa sahaja (yg diperintahkan oleh ulil amri), suka @ tidak suka. Tetapi apabila ia (org Muslim) diperintahkan berbuat maksiat, maka ketika itu tidak boleh diperkenankan (diterima) arahan itu & juga tidak boleh taat".

Surah An-Nisa ayat 59 :-

"Wahai org2 yg beriman, taatlah kepada Allah & taatilah Rasul-Nya serta Ulul Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah kamu kepada Al-Quran & Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah & Hari Kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) & lebih baik akibatnya."

Rasulullah SAW bersabda (Riwayat Bukhari) :-

"Barang siapa taat kepadaku, sesungguhnya dia taat kepada Allah. Barang siapa bermaksiat (melakukan kesalahan di sisi agama) kepadaku, sesungguhnya dia telah bermaksiat kepada Allah. Barang siapa taat kepada Amir (penguasa), sesungguhnya dia taat kepadaku. Dan barang siapa yg bermaksiat kepada Amir, sesungguhnya dia bermaksiat kepadaku."

Rasulullah SAW pernah ditanya apakah harus kita memerangi mereka (pemerintah) yg melakukan perkara yg tidak disenangi oleh rakyat dgn pedang @ kekerasan. Nabi bersabda (Riwayat Muslim) :-

"Tidak, selama ia menegakkan (menunaikan) solat dgn kamu. Ketahuilah, org yg dikuasai oleh seorg pemerintah & melihatnya mengerjakan maksiat kepada Allah, hendaklah ia membenci maksiat kpd Allah itu tetapi tetap tidak melepaskan ketaatan kepada pemerintah tersebut".

From Other Perspektif

Feb 12, 2009

DUN BUKIT SELAMBAU - Janggal, Pelik & Lucu !

Sesuatu yg tidak kena apabila ADUN Arumugam dikatakan meletakkan jawatan tanpa bantahan daripad Pakatan Rakyat. Ini berbeza dgn apa yg berlaku di PERAK dimana semua org dalam PR bertungkus lumus menafikan sehinggakan hendak dibawa ke mahkamah.

Sebaliknya berlaku di DUN BUKIT SELAMBAU. Tiada bantahan & tiada suara-suara mempertikaikan surat perletakan jawatan beliau. Bertambah pelik bila tiada surat perletakan beliau dapat dilihat baik dimana-mana media massa ataupun pihak Kerajaan Negeri Kedah. Perletakan jawatan beliau hanya bersandarkan kenyataan MB Kedah yang dikatakan menerima notis dari pihak ketiga. Beliau dilapurkan telah ‘hilang’ secara misteri & dipahamkan berada di India? Wallahwaqlam.

Sesuatu yg teramat pelik lagi apabila melihat reaksi pihak PKR sendiri yg dengan hati yg terbuka menerima perletakan jawatan Arumugam berbanding 2 ADUN Perak yg memilih utk menjadi bebas. Kenapa ini berlaku? Apakah cerita disebalik perletakan jawatan beliau? Mungkinkah pendapat bahawa beliau disuruh meletakkan jawatan oleh PR akibat desakan Istana itu benar? Jadi tidak peliklah Agenda Daily juga berpendapat PKR cuba menutup pekong didada. Hanya mereka yg terlibat mengetahui apa kisah disebalik perletakan beliau. Apa-apapun syabas kepada DSAI kerana mengakui calon-calon PKR bermasalah. :)

Sesuatu yg amat lucu bilamana pihak PR mengangkat beliau sebagai hero dalam apa yg berlaku di DUN SELAMBAU. Kenyataan Nik Aziz, Anwar & pimpinan-pimpinan PR yg lain menyebabkan saya terfikir amat pelik & janggal situasi ini. Seperti yg dinyatakan sebelum ini, saya melihat kemelut DUN SELAMBAU adalah salah satu taktik pihak PR utk menutup kelemahan calon masing-masing seperti yg telah berlaku oleh 2 Bekas PKR & EXCO di Perak. Kontravesi menjadi lebih teruk apabila BN disalahkan atas perletakan jawatan beliau. (BN menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut)

Jadi adalah tidak terkejut apabila laporan polis dibuat oleh pengundi DUN SELAMBAU untuk mengetahui kesahihan perletakkan beliau. Ketiadaan press statement & ketiadaan salinan surat diberikan kepada media menjadikan ia lebih 'misteri'.


Apa-apapun di pihak PR kerusi ini telah menarik minat 3 pihak iaitu HINDRAF, DAP & PKR. HINDRAF meminta salah seorg drpd mereka didlm tahanan dijadikan calon seperti mana yg berlaku pada PRU-12 yg lepas. Amat beruntung sungguh rakyat mendapat seorg pemimpin yg memimpin dari jarak jauh (Kota Kemunting). DAP juga meminta kembali kerusi tersebut yg sebelum ini diserah kepada PKR pada PRU-12 yg lepas. Ini menjadikan kerusi ini menarik kerana masing-masing berebutkan kerusi yg ditinggalkan secara tergesa-gesa.


Di pihak BN juga telah berbunyi 2 Parti menunjukkan minat terhadap kerusi tersebut iaitu MIC & UMNO. MIC telah menyatakan secara umum untuk bertanding kerusi ini. Mengikut sejarah kerusi ini pernah dimiliki oleh UMNO pada zaman 90-an dahulu apabila diberikan kepada MIC atas dasar setiakawan. Tetapi adakah MIC mempunyai peluang untuk menang jika bertanding di kerusi ini. Telah sedia maklum bahawa MIC belum menjalani penjenamaan semula & juga telah diketahui umum bahawa pengundi-pengundi India masih setia di pihak PR selagi 'Dato' Samy Vellu' masih memegang MIC.

Jadi adalah wajar UMNO diberi peluang utk bertanding kawasan tersebut yg mempunyai majoriti pengundi Melayu. Tetapi jika difikirkan elok juga kerusi ini diberi pada MIC supaya jika kalah nanti MIC akan sedar mereka telah hilang pengaruh & moga-moga presiden mereka mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap kekalahan mereka (x mungkin).

Apa-apapun esok merupakan tarikh penting untuk kedua-dua ‘BUKIT’ tersebut yg akan diputuskan oleh SPR samaada pilihanraya akan diadakan @ kesahihan surat ditolak.

Feb 10, 2009

Ulasan Mengenai Kejutan di Kedah & Perak !

Kita dikejutkan dgn dua berita hari ini. Berita kematian Ahli Parlimen Bukit Gantang, Haji Roslan Shaharum & perletakkan jawatan Exco Kedah & ADUN Bukit Selambau PR V.Arumugam.


Berita ttg kemelut di Kedah bermula seminggu lepas apabila sekumpulan penduduk menghantar aduan kepada Sultan Kedah mengenai salah laku seorg EXCO Negeri Kedah yg bersekedudukan sehingga melahirkan anak. Difahamkan juga pihak Istana tidak mengetahui keadaan ini pada awalnya, malahan EXCO tersebut membawa perempuan tersebut menghadiri majlis-majlis rasmi kerajaan negeri yg turut dihadiri oleh Sultan. Perbuatan tersebut dianggap mencemar serta menghina Institusi Kesultanan dan melanggar perlembagaan Kedah.

Difahamkan selepas aduan tersebut MB Kedah Ust Azizan dipanggil mengadap utk penjelasan tentang perkara yg dibangkitkan. Jadi adalah tidak terkejut apabila ADUN Bukit Selambau meletakkan jawatan sebagai EXCO & ADUN. Saya berpendapat perletakkan jawatan beliau adalah kerana dinasihat berbuat demikian oleh pihak PAS Kedah atas desakan Istana. Kemungkinan itulah sbbnya.

Jadi utk membuatkan cerita itu lebih menarik maka PR memintak beliau membuat alasan 'Ugutan dr pihak tertentu' adalah sbb kenapa beliau meletakkan jawatan. Sekurang-kurangnya alasan ini akan lebih bermakna & menguntungkan pihak PR. Fitnah! Itulah mainan PR. Apa-apapun syabas kerana sungguh licik percaturan ini tetapi tidak terlalu cerdik kerana tiada bukti utk 'support' cerita V.Arumugam (Cerita Habuan & Ugutan). Seperti biasa kambing hitam dicari utk menghalalkan pemergian beliau sebagai ADUN & EXCO iaitu BN @ UMNO.


Negeri Perak sekali lagi dikejutkan dgn pemergian Ahli Parlimen Bukit Gantang ke rahmatullah. Pada PRU-12 beliau telah menang dgn majoriti 1,566 Undi. Ramai yg terkejut atas kehilangan beliau.

Belum lagi arwah selamat disemadikan ura-ura untuk pengganti beliau telah pun dicanang (katanya IrNizar disebut2). Adalah amat dikesali melihat bagaimana segelintir pihak (penyokong2 PR) berlumba-lumba memikirkan pengganti beliau tanpa mengambil kira bagaimana perasaan keluarga beliau. Kubur baru digali, pengganti telah dicari.

Marilah sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Haji Roslan & kita doakan roh beliau dicucuri rahmat Allah. comments

Feb 7, 2009

Menyatakan Sokongan Kepada Sultan Perak

Daulat Tuanku!!
Other-Perspektif Menghormati keputusan Tuanku (Isu Perak) yg merupakan Ketua Agama Islam negeri Perak & menghormati Institusi Beraja Negara seperti yg termaktub dlm Perlembagaan Malaysia.
Tuanku merupakan tonggak & perpaduan org melayu. Tuanku jugalah yg telah melantik Ir Nizar atas budi bicara tuanku & skrg melantik Dr Zambry sbg pengganti beliau.
Kami Berdiri Teguh Bersama Tuanku & Menerima apa-apa Keputusan Yang Tuanku Fikir Adalah Terbaik Demi Rakyat...
Saya menyeru org2 Melayu & rakyat Malaysia nyatakan sokongan kepada Sultan Perak

Feb 6, 2009

Redha & Akurlah Dgn Keputusan Sultan Perak.

Keputusan Tuanku Sultan tidaklah mengejutkan. Malahan telah dijangka perkembangan ini dilihat drpd apa yg berlaku di Perak.

Pakatan Rakyat

Sepatutnya PR perlu redha dgn apa yg berlaku & akur dgn keputusan Sultan Perak. Akur bukan bererti kalah. Akur bermakna kita menghormati Institusi Raja-Raja yg merupakan benteng & pegangan org melayu. Apa yg berlaku amat memeranjatkan. Pimpinan Pakatan Rakyat telah sama sekali 'Derhaka' kepada Tuanku Sultan dgn mempertikaikan titah baginda. Yang memeranjatkan kali ini PKR & PAS bersekongkol menderhaka kepada Sultan. Apa beza PAS, PKR & DAP skrg?

Ini mengingatkan kembali 'Penderhakaan' DAP kepada Sultan bila Ir. Nizar dilantik & bukannya calon DAP Perak. Sedar @ tidak situasi sekarang merupakan pertaruhan adalah amat besar kepada Institusi Diraja. Secara tidak langsung PR telah menyemai benih-benih kebencian kepada Institusi Diraja & bakal meresap ke jiwa rakyat & org melayu amnya.

Pendekatan yg 'gentleman' harus dilaksanakan oleh PR. Janganlah menyalahkan BN atas apa yg berlaku. Mereka harus redha dgn apa yg berlaku & membuat muhasabah diri mengapa ini berlaku. Mereka perlu mengikut cara BN bila kalah di 4 DUN dgn mengosongkan kerusi tanpa ragu & bantahan. Tidak perlu dipertikai lagi keputusan @ mencabar di mahkamah kerana mengikut sejarah kes mahkamah di Kelantan (PAS) 1977, PBS 1994 & Sawarak kesemua keputusan mahkamah berpihak ADUN yg keluar Parti atas alasan surat yg dikemukakan merupakan paksaan & bukan rela hati.

Mungkin kesempatan ini boleh digunakan oleh Dato' Seri Anwar. Kerana seperti angan-angannya kerajaan 16 September 08, apa yg berlaku skrg amat tidak dijangkakan. Tidak perlulah menuduh BN @ UMNO kerana perkara lompat parti sendiri telah dimainkan oleh DSAI sendiri. Malahan bermacam-macam fatwa & kenyataan pimpinan PR dlm menghalalkan kemungkinan jika terdapatnya calon BN lompat parti. Hakikatnya adalah terbalik.

"Paku Dulang Paku Serpih, Mengata Org Dia Yg Lebih"..

PR patut menyalahkan dirinya kerana apa yg berlaku. Kenapa pilih calon sedemikian? Kenapa tidak menjaga hati Sultan? Kes tanah 999 tahun? Kenapa mereka dulu memainkan cerita lompat parti 16 Sept? Kenapa mereka menyokong bila ADUN BOTA melompat parti memasuki PKR? Permainan skrg telah berbalik kepada 1-1. Mungkinkah permainan baru saja bermula & bukan dipenghujung seperti yg dijangka.

Saya menyeru pihak PR terutama sekali PAS. Redhalah dgn ketentuan Allah. Terimalah seadanya & biarkan ia berlalu. Cukuplah perpecahan org Melayu di Bumi Bertuah ini. Apa ada sangat pada Pangkat & Kuasa di Perak. Biarlah! Masih ada PRU-13 menanti.

Takbir & Daulat Tuanku!!

Feb 5, 2009

Kekalutan Politik Perak & kata putus Sultan Azlan Shah

Daulat Tuanku! Sembah patik harap diampun.

Pakatan Rakyat (Pakatan Rapuh)

Diatas merupakan antara kata-kata pemula bilamana pimpinan Pakatan Rakyat Ir Nizar mengadap semalam. MB Perak mengadap dgn menyatakan satu hasrat iaitu pembubaran DUN Perak bagi meminta perkenan kebawah duli utk dilaksanakan pilihanraya diseluruh DUN Perak.

Kenapa PR meminta diadakan pilihanraya demikian.

1- Kehilangan 3 kerusi PR kepada calon bebas & 1 kerusi akibat ADUN Bota kembali ke UMNO.

2- Merasakan mandat akan terus diberikan @ mungkin bertambah kepada PR jika pilihanraya diadakan.

3- Mengelakkan BN memerintah & mengadap kebawah duli utk perkenan Kerajaan Baru

Barisan Nasional

Apa yg berlaku semalam merupakan kejutan malahan kepada pimpinan BN & rakyat sendiri. Mereka tidak menyangka berlakunya keadaan demikian. Malah lagi terkejut bila ADUN BOTA kembali kepada UMNO. Terdapat ramai yg mengutuk tindakan 3 ADUN yg memberikan sokongan kepada BN.

Tetapi persoalannya adalah ini. 3 ADUN ini tidak melompat parti. Mereka hanya sekadar mengisytihar diri sbg calon bebas. Tidak terikat kepada mana-mana parti politik & cuma sokongan dinyatakan kepada BN.

Apa-apapun, harini merupakan sejarah baru samaada Sultan memperkenankan penubuhan kerajaan baru @ tidak apabila Dato Seri Najib akan mengadap Kebawah Duli. BN akan 'mencadangkan' penubuhan kerajaan baru & berharap Sultan memperkenankan hasrat BN.

PR patut mencontohi BN dlm perjalanan prosedur diatas.

Kemungkinan Kata Putus Sultan Perak

Sultan berhadapan dgn cabaran yg amat besar dlm memberi keputusan terhadap apa yg berlaku di Perak. Tetapi terdapat bbrp faktor yg mungkin menjadi penentu pemberat kepada Sultan Perak utk tidak membubarkan DUN atas sebab2 dibawah

1- MB Nizar telah membuat kesilapan yg besar apabila beliau telah membelakangkan Sultan dgn mengistiharkan Pembubaran DUN sebelum mendapat perkenan DYMM Sultan Perak.

2- Baginda Sultan telah menyatakan kekecewaan isu tanah 999 tahun. Malah baginda bertitah menyatakan kekecewaan baru-baru ini dimana Kg Baru merupakan cara tanah melayu dirampas secara halus.

3- Baginda Sultan kecewa dgn tindakan DAP yg dahulunya memboikot keputusan Sultan & menyatakan bantahan kepada perlantikan Ir Nizar

4- Duit Rakyat yg bakal digunakan bilamana pilihanraya baru diadakan.

Apa-apa pun, keputusan akan dibuat oleh baginda Sultan hari ini samaada memperkenankan pembubaran DUN @ penubuhan kerajaan baru BN.

DAULAT TUANKU ! Diharap apa2 keputusan Tuanku mesti disambut dgn reda oleh kedua2 pimpinan PR & BN malahan juga rakyat. comments

Feb 3, 2009

Pakatan Rakyat Perak & Konspirasi Teori PKR

Terpanggil untuk memberikan pendapat mengenai apa yg berlaku di Perak. Kekalutan yg timbul sejak hujung bulan Januari telah berlanjutan dgn berita gempar 2 ADUN Perak PKR mungkin menjadi ADUN Bebas.

Tetapi berita & jln cerita yg menjadi persoalan. Kenapa yg mengishtiharkan keluar parti merupakan Speaker DUN Perak & bukan 2 ADUN tersebut? Surat yg ditandatangani Mac tahun lepas digunakan utk meletakkan jawatan mereka sebagai DUN secara rasmi.

Konspirasi Teori - PKR

Terdapat pendapat mengatakan bahawa tindakan 2 ADUN ini hanyalah menurut perintah dalaman PKR. Kedua-dua mereka telah sedia maklum mempunyai masalah berhadapan dgn ’conviction’ SPRM dgn tuduhan mengambil rasuah melibatkan project perumahan bernilai RM 180 Juta. Dan kemungkinan tuduhan yg dihadapi mereka akan selesai dgn hakim meletakkan mereka sebagai bersalah lebih2 lagi rakan mereka yg penuh dgn kontravesi ’sedekah seks’ telahpun mengaku bersalah (secara tak langsung). Telah sedia maklum juga jika mereka didapati bersalah, kemungkinan kerusi yg diwakili mereka secara undang-undang akan diistiharkan kosong & PRK akan berlaku lambat laun. Jadi perancangan awal utk mengosongkan kawasan tersebut dibuat dgn lebih awal & teliti oleh PKR bg menjamin kerusi tersebut.

Dato Seri Anwar Ibrahim amat licik dlm membuat perhitungan & perancangan. Ini tidak dinafikan. Masih teringat insiden bilamana DSAI bersembunyai di Kedutaan Turki atas alasan (tidak masuk akal) kerana risaukan keselamatan beliau. Mungkin ini adalah salah satu lagi perancangan beliau dgn membuat konspirasi yg amat berbahaya & licik. Kemungkinan kedua-dua ADUN tersebut memang menghilangkn diri tetapi dlm pada itu hilang dalam perancangan dgn ketua PKR mengenai konspirasi ini & selepas itu berjumpa dgn pimpinan UMNO utk memancing ’kepercayaan’ mereka. Perancangan yg amat licik ’serampang dua mata’ yg bertujuan utk membuat sedikit kecoh dgn menyalahkan UMNO atas apa yg bakal berlaku (cerita mereka ini hendak letak jawatan).

Pimpinan Pakatan Rakyat Perak yg tidak mengetahui perancangan teliti ini akan terbawa-bawa dgn permainan perancangan DSAI & inilah yg dimahukan dalam perancangan ini. Kenapa? Kerana dgn menggambarkn 2 ADUN ini dibeli oleh UMNO akan memberikan info tersirat kepada rakyat bahawa BN telah merasuah 2 ADUN ini & dengan mudah mereka akan memenangi pilihanraya kecil yg bakal berlaku.

Permainan ini dihangatkan lagi dengan lakonan kononya di Kedah ADUN PKR ditawarkan duit & diugut oleh BN. Mengapa sekarang cerita ini timbul? Fikir-fikirkanlah.

Juga tidak lupa ’cerita’ & akuan bertulis (surat RM2.00) ketua bahagian PKR IPOH Barat. Kelakar bukan sbb Dato Seri Najib tawarkan beliau RM50 Juta utk memujuk. Kalau difikitkan sejenak kenapa perlu DSN tawarkan kepada beliau duit tu? Baik telefon terus kepada 2 ADUN PKR tersebut & tawarkan duit tersebut. Yang peliknya mengapa drpd RM 50 juta turun kepada RM 5 juta seorg termasuk pengadu? Jadi jumlahnya RM 15 Juta? Mana lagi RM 35 juta? & kenapa baru sekarang beliau dedahkan perkara ini? Kelakar bukan. Adalah disarankan En. Fauzi buat sumpah laknat dlm perkara ini! Oh ya sedangkan ketuanya tidak berbuat demikian masakan En. Fauzi mahu.

Termasuk jugak dgn lakonan ADUN DAP di Perak yg hanya perlu berlakon selama bbrp jam utk meyakinkan BN & mengelisahkan rakyat. Hakikatnya beliau sendiri tidak pernah didatangi oleh MCA Negeri @ pusat. Masakan YB hendak lompat parti sedang beliau telah lama didalam parti & telah 2 penggal menjadi YB.

Permainan mereka mestilah amat serius & berkesan sehingga membolehkan mereka berdua ini mendekati pemimpin UMNO dlm menyatakan ’hasrat’ mereka utk menyertai UMNO. Hakikatnya adalah tidak! Mereka hanya berlakon demi DSAI.

Jadi PKR bolehlah meletakkan calon lain dgn harapan rakyat benci kepada usaha pembelian oleh UMNO & BN. Serentak dgn itu mereka akan menutup kelemahan PKR tersebut dgn tuduhan rasuah sekaligus melemparkan fitnah terhadap UMNO atas cerita rasuah & pembelian ADUN tersebut.

Tak mustahil jika PRK ini berlaku mereka berdua ini akan berada di pentas PKR juga atas kapasiti mengatakan UMNO menawarkan itu & ini (lepaskan dr tuduhan rasuah). Juga tak mustahil mereka ini berada di atas pentas UMNO atas kapasiti PKR itu & ini yg akan menjatuhkan UMNO secara tak langsung.

Konspirasi ini dikuatkan dgn kenyataan demi kenyataan yg keluar dr PKR sendiri & DSAI sendiri yg tidak melemparkan apa2 kenyataan yg bersifat menyinggung perasaan 2 ADUN tersebut. Begitu juga jika kita lihat kenyataan oleh 2 ADUN yg berkata ”tidak timbul kami keluar PKR’. Persepsi rakyat di dua kawasan DUN berkenaan inilah yg ingin dimenangi oleh PKR.

UMNO & BN tidak seharusnya terpedaya dgn konspirasi licik ini. UMNO juga patutnya tidak seharusnya terlalu melayan kerenah cerita lompat si katak lompat. Tetapi patutnya tertumpu kepada usaha memperbetulkan dalaman parti sendiri. UMNO harus berpegang kepada prinsip tidak menerima ADUN yg melompat parti yg mempunyai 'masalah' seperti mereka ini.

Hakikatnya semua ini hanyalah rancangan & dirancang dgn teliti oleh pihak-pihak tertentu demi survival politik PR di Perak. Kita tunggu & lihat adakah benar apa yg berlaku sekarang @ sekadar konspirasi politik semata-mata.